Blogit

Asiakaslehti on matka asiakkaaseen

Asiakaslehti voi olla tutkimusmatka itse asiakkaaseen

Meillä Mainiossa on jälleen yhden asiakaslehden valmistuminen loppusuoralla. Tämän kyseisen lehden teko alkoi 15.2. Matka on ollut pitkä ja tuskin maltan odottaa sitä hetkeä, kun saan valmiin lehden käsiini pideltäväksi.

Miksi asiakaslehti tuntuu yhä niin kovin tarpeelliselta vuonna 2018? Sen kun piti olla kuollut tapa tavoittaa asiakaskunta jo kauan sitten.

Ensimmäistä kertaa asiakaslehteä oltiin tappamassa 1970-luvulla. Tuolloin siitä tuli syystä tai toisesta kovin vanhanaikainen ja epätrendikäs, mutta asiakaslehden serkukset eli jäsen- ja henkilöstölehdet pitivät taiteenlajin hengissä. 80-luvun talouskasvu toi asiakaslehden uuteen kukoistukseen, mutta internetin saavuttua moni oli jälleen valmis naulaamaan viimeisen naulan tämän yritysjournalismimuodon arkkuun.

Moni yritys päättikin luopua fyysisestä asiakaslehdestä ja jakaa saman sisällön kustannustehokkaasti omilla nettisivuillaan. Ajan myötä alkoi myös ilmestyä netin kautta ladattavia lehtiä luettavaksi. Älypuhelimen yleistyminen on kuitenkin yllättäen tehnyt perinteisestä asiakaslehdestä jälleen tarpeellisen.

Yhä useamman ihmisen internetin käyttö tapahtuu nykyisellään jo lähes kokonaan puhelimen kautta. Elämme klikkiotsikoiden aika, johon kuuluu  epämääräisen otsikoinnin lisäksi nopea silmäily: vietämme sivuston tai uutisen parissa aiempaa lyhyemmän ajan. Noin 50 % perinteisten printtimedioiden verkkosivujen käyttäjistä poistuu sivuilta muutaman sekunnin jälkeen. Loput 50 % viettää sivuilla keskimäärin noin minuutin.

Miksi sähköinen asiakaslehti tekisi tässä trendissä poikkeuksen? Se kun on tähänkin asti kulkenut käsi kädessä printtimedian kanssa, kohdaten samat alaa koskevat haasteet.

Kuvitellaan tilanne, että asiakkaasi on löytänyt ladattavan lehtiversiosi ja alkanut lukemaan sitä bussissa matkalla kotiin työpäivän jälkeen. Pian puhelimeen tulee kuitenkin muistio aiemmin päivällä olleesta palaverista tai hauska video ystävältä. Lehden luku keskeytyy ja siihen ei todennäköisesti enää palata. Lukeminen ehti siis loppua ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa.

Lehden eteen tehtiin runsaasti töitä, mutta sisältö ei ehtinyt vaikuttamaan: tavoittelemasi asiakas ei ehtinyt kunnolla edes lukea sisällysluetteloa.

Yhtäkkiä perinteinen printattu asiakaslehti näyttää järkevältä vaihtoehdolta. Kerron omakohtaisen esimerkin. Sain jokin aika sitten asiakaslehden omalta sähköyhtiöltäni. Alkuviikosta saapunut lehti oli usean päivän ajan sohvapöydälläni koskemattomana, muiden lehtien joukossa. Sunnuntaina iltapäivällä aloin selailemaan pinoa kaikessa rauhassa. Muistin sähköyhtiön lehteä lukiessa, että oma määräaikainen sopimukseni on loppumassa kyseisen yhtiön kanssa. Aktivoiduin, pyysin tarjouksen ja tartuin siihen. Nyt sähköni toimittaa samainen yhtiö kaksi seuraavaa vuotta, koska tämä lehti muistutti minua asiakkuudestani sellaisena hetkenä, kun aivoni eivät olleet viestitulvan keskellä.

Teemme useita asiakaslehtiä. Nämä prosessit ovat meille kuin briefin laajennuksia. Viimeisintä lehteä tehdessäni pääsin asiakasyrityksemme asiakkaiden koteihin ja työpaikoille. Keskustelimme siitä, mikä on heidän suhteensa asiakasyritykseemme, mikä on heille tärkeää ja mitä he arvostavat. Tällainen tieto auttaa myös kirjoittajaa ymmärtämään asiakkaamme asiakkaita. Sitä tietoa voimme hyödyntää heti seuraavassa yhteisessä projektissamme.

Kirjoittanut

Tarmo Lyytikäinen

Viestintäsuunnittelija