Blogit

Gone fishing – minne kalaan lomalla?

Mainiossa kesälomat ovat alkaneet pyörimään. Ensimmäiset ovat jo päässeet latailemaan akkuja, muutamat meistä vielä painaa pari viikkoa. Suljettuna olemme heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa, 16. – 29.7.

Juuri lomalle lompsinut Samu on osoittautunut yhden kuvan Instagram-otannalla suureksi kalamieheksi. Täten tribuutiksi Samun oletetulle harrastukselle listasimme Pirkanmaan parhaat kalapaikat. Näitä ei moni hämeenlinnalainen graafinen suunnittelija nimittäin tiedä!

Useat ovat ns. off the beaten path -kohteita, joihin kannattaa lähteä ihan jo paikan takia. Ja koska hyvä pitää laittaa kiertämään, tässä myös vinkit teille:

Paras paikka nostaa haukea ruohikkouistimella

Haukijärvi. Kyröskosken ja Häijään puolivälistä löytyvä pienehkö järvi on varma paikka nostaa muutama parikiloinen hauki. Rannat ovat vehreitä: ruohoa ja lumpeita. Jos nämä eivät nappaa, koukussa on melko hyvällä todennäköisyydellä hauki. Viereen on Googlen karttojen mukaan avattu vohvelikahvila, joten täältä saa muutakin kuin terhakoita petokaloja.

 

Paras paikka onkia keskisuuria ahvenia

Jaarilansalmeen laskeva oja Juupajoen Sukkilassa. Tämä on kosteikkoalue, jossa ei ilman saappaita ja hyttysmyrkkyä pärjää. Kannattaa silti käydä kokeilemassa, sillä tässä ojassa on lämpimänä kesäpäivänä isoa ahventa, jota saa lähes nostamalla. Varaudu, että jossakin vaiheessa saapas hörppää vettä tai jää jumiin mutaan: ojan reuna-alueet ovat yllätyksellisiä.

 

Paras paikka pilkkiä kuhaa tasapainolla


Intianlahti. Tämä on vaikea kohde sunnuntaikalastajalle, mutta jos veneen saat käyttöön, Siurosta löytyvä Intianlahti, Lukkilansalmi ja Alasenlahti – itse asiassa koko Kuloveden itäpääty Haapaniemensalmelle asti – on mahtavaa kuhanpilkkimisaluetta. Veneen perään moottori kiinni ja kaikuluotain mukaan: järven pohjassa on täällä monia jyrkkiä rinteitä, joista voi löytyä useamman kilon kokoista kalaherkkua. Liikkellä kannattaa olla aikaisin, parhaat ottiajat ovat useimmiten aamulla. Välineenä tasapaino, semmoinen tupakanholkista tehty.

 

Paras paikka viettää aurinkoinen kesäpäivä onkien ja uiden


Iso Vuorijärvi Orivedellä. Tämä kohde on niin kaukana, että usko ehtii matkalla loppua, mutta kannattaa vain kävellä perille asti. Täältä löydät kivan kalliorannan ja grillipaikan. Järven kristallinkirkkaassa vedessä on jonkin verran kalaa, joita voit kesäpäivää viettäessä kalastella, jos mieli tekee. Varsinkin jyrkemmällä rannalla pohjasta löytyy paljon pystyssä olevia puunrunkoja, joten sillä puolella kannattaa uida ja kalastella varovaisesti. Hieno luontokohde, jossa voi törmätä myös sukeltajiin.

 

Näillä vinkeillä saat varmasti kesältä muutaman uuden kalajutun kerrottavaksi. Jos tiedät parempia, kuulemme mielellämme, minne kannattaa lähteä vapa kädessä. Uusia ottipaikkoja etsitään aina!

Kirjoittanut

Timo Mäkeläinen

Liiketoimintajohtaja, osakas


Etsimme AD:ta Tampereelle

Hei sinä innokas ja osaava graafinen suunnittelija tai AD: tässä mahdollisuutesi ottaa seuraava askel urallasi. Hyppää mainioon remmiimme ja tule Mainion AD:ksi! Meillä saat uusia projekteja ja pääset toteuttamaan ideoitasi asiakkaidemme kanssa neuvotelluissa rajoissa.

Toivelistamme on lyhyt:

  • Konseptointiosaamista sekä oletusarvoisesti visuaalisen suunnittelun osaamista
  • Kokemusta mainostoimistossa työskentelystä
  • Luovuutta ja uteliaisuutta
  • Kykyä keskustella markkinointiviestinnästä ja perustella ratkaisunsa
  • Uskallusta hypätä uuteen ja keskustella raakileista
  • Rohkeutta auttaa kaveria ja antaa palautetta
  • Halua ja kykyä levittää ja kehittää osaamistasi

Tarjoamme:

  • Uusia asiakkaita
  • Pitkiä päiviä ja mainostoimistoarkea – you know the drill
  • Tiimin avuksesi – meillä ei työn kanssa jää yksin!
  • Palkan ja mukavasti työsuhde-etuja

Jos olet osaava henkilö ja voitat luottamuksemme, urakehityksesi voi olla nopeaa!

Parikymppinen Mainio on aikuisuuden kynnyksellä ja etsimme nyt osaavia tekijöitä auttamaan meitä nostamaan profiiliamme ja tuomaan syvää osaamista. Kun me Mainiossa joudumme tekemään valintoja tuloksellisuuden, strategian ja luovuuden välillä, me valitsemme tuloksellisuuden. Se ei sulje muita pois, päinvastoin. Tuloksellinen markkinointi pohjaa mielestämme perusteltuun strategiapohjaiseen konseptiin, jonka synnyttämisessä sinulla ja tiimilläsi on keskeinen rooli. Arvostamme luovaa ajatteluasi ja kykyäsi viedä ajatuksesi käytäntöön.

Jos kiinnostuit, soita, kysy, mailaa, viestitä – tyyli on vapaa. Etenemme asian kanssa hitaasti kiiruhtaen: tarvitsemme ammattilaisen heti, mutta tavoitteenamme on löytää kohtuullisessa ajassa paras mahdollinen osaaja.

 

Sovi haastattelu:

Timo Mäkeläinen

Liiketoimintajohtaja, osakas
040 356 3456
timo@mainiota.fi

Hannele Hyödynmaa
Toimitusjohtaja, yrittäjä
040 550 0801
hannele@mainiota.fi


Nouse harmaasta massasta

Oletteko huomanneet kuinka jokainen jamppa näyttää nykyään samalta? Muoti kulkee niin, että koko ajan vallitsee jokin iso trendi ja jostain kumman syystä valtaosa ihmisistä menee siihen mukaan. Sama pätee usein myös alakohtaisiin yritysilmeisiin. Minkä takia? Erilaisuutta, rohkeutta erottautua ja oman tyylinsä löytämistä pitäisi kaikkien osata arvostaa enemmän.

 

Massasta erottautuminen

Yrityksenä tarkoituksesi on viehättää kohderyhmääsi ja sen myötä saada tuotteitasi myytyä. Kuka tahansa osaa kuitenkin olla erilainen. On vaikeampaa tehdä se ja onnistua viehättämään asiakkaitaan.

Charmin täyteisenä esimerkkinä toimii Oatlyn uusi ilme muutamien vuosien takaa. Ennen uudistusta he olivat muiden kauratuotteiden kanssa aivan samassa kastissa. Oatly pyrki vaikuttamaan isommalta yritykseltä kuin he silloin olivat, mikä oli virhe. Kaikki kauratuotteet olivat samaa p***** samanlaisissa paketeissa. Sitten Oatly uudisti pakkauksensa ja kuka erottuukaan kaurajuomahyllyllä ja viehättää kohderyhmäänsä omalaatuisella tyylillään.

Ota huomioon myös, että tämä vaatii rohkeutta ja tahdonvoimaa, eikä se tapahdu sormia napauttamalla. Älä pyri olemaan oman alasi Oatly vaan pyri olemaan oman alasi sinä. Ole erilainen, pysy relevanttina – se voi olla juuri sinun kilpailuetusi.

 

 

Mikä tekee sinun yrityksestäsi uniikin?

Millainen on teidän logonne? Loistavatko materiaalinne mainoksista pakkauksiin ja nettisivuihin kilpailijoidenne vierellä vai hukutteko harmaaseen massaan? Yrityksen ilmeessä, esiintymisessä, viestissä ja olemuksessa tulisi olla jokin särmä, jokin tunnistettava asia, joka erottaa teidät alanne kilpailijoista. Jokin asia, jolla kuluttaja teidät tunnistaa. Tunnistettavuuden ja ainutlaatuisuuden tuella voitte nousta omalla alallanne kuluttajan ensimmäiseksi mielleyhtymäksi.

  • Kaurajuomat: Oatly
    Teknologia: Apple
    Pikaruoka: McDonald’s

 

Yritysilme ja oma tyyli ovat kuitenkin asioita, jotka kehittyvät vuosien myötä. Itse en ainakaan näytä samalta kuin teini-ikäisenä eikä Coca-Colakaan näytä samalta kuin 1800-luvulla. Pysytään siis vahvoina ja kuljetaan omia polkuja. Kehitytään sitten ajan myötä toivon mukaan parempaan suuntaan.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA


1 2 3 9