Blogit

Kill your darlings

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: aarre, muru, pupu, pikku peruna, höpönassu. Nyt se on aika tappaa. Tämä on sitä luomisen tuskaa.

 

Kuulostaako seuraava tilanne yhtään tutulta? Alat toteuttamaan prosessia loistavan alkuperäisideasi pohjalta, mutta prosessi ikään kuin kutsuu luokseen toisenlaisia ratkaisuja. Olet ajautunut kauemmaksi ja kauemmaksi alkuperäisestä ideastasi, joka alkaa natista liitoksistaan, mutta rakastat sitä ja roikut siinä kiinni. Tällaisissa tapauksissa ei auta muu kuin ”kill your darlings” eli oman rakkaan lapsen tappaminen.

 

”Kill your darlings” sanonta on alun perin yhdistetty luovaan kirjoittamiseen, jossa kirjailija (tai journalisti tai copywriter) käyttää omia rakastamiaan sanontoja, sanoja ja fraaseja tekstissään. Nämä saattavat kuitenkin aiheuttaa lukijoissa vain ja ainoastaan silmien pyörittelyä, jonka vuoksi näistä sanonnoista olisi syytä luopua. ”Kill your darlings” täsmää todella vahvasti kaikkeen muuhunkin luovaan tekemiseen: maalaamiseen, säveltämiseen, konseptisuunnitteluun tai graafiseen suunnitteluun, ei siis pelkästään kirjoittamiseen. Tavallaan tämä on vain hienompi tapa sanoa ”Älä tuhlaa aikaasi tekemällä muuta kuin mitä sinun pitäisi tehdä”, joka on tuttu lausahdus myös startup-yrityksien maailmasta.

 

Asiakkaan huolestuneen kommentin täytyy olla suunnittelijoille selvä merkki, että nyt on aika unohtaa tämä idea tämän projektin suhteen. Älä siis rakastu liikaa yksittäisiin ideoihin. Ne ovat vain osa suurempaa prosessia ja niitä on tarkoitus syntyä useita. Oman rakkaan idean hylkääminen osoittaa kypsyyttä ja loppukädessä se on kuitenkin asiakas, joka päättää mihin hän rahansa sijoittaa. Meidän työmme mainostoimistona on onnistua myymään oikeasti toimivat luovat ratkaisumme ja vieläpä hyvin perustein.

 

Paras tilanne kuitenkin olisi, jos jo suunnitteluvaiheessa huomattaisiin, mikäli työ on menossa kovalla vauhdilla väärään suuntaan. On tuhoon tuomittua ja hölmöä tuhlata aikaansa konseptin, tekstin, designin tai maalauksen parissa, joka on todella hyvä ideana, mutta joka ei vain yksinkertaisesti toimi. Idean tai tuotoksen tappaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi täysin menetetty, koska se saattaa joskus herätä uudelleen henkiin toista projektia varten.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA


Messuilta morjesta!

Tämän syksyn aikana olen laittanut messuhousuni jalkaan ja astunut sisään messujen maailmaan. Messut eivät ole minulle mitenkään uusi juttu, sillä olen vieraillut näissä yritysten myyntiä ja markkinointia edistävissä tapahtumissa työurani aikana useampaan kertaan eri rooleissa. Joskus myyntimies Myttysenä, joskus Veikko verkostoitujana ja onpa joskus messuhousujeni alla olleet ostokalsaritkin.

 

Aloitin syksyisen messukierrokseni Tampereelta ja Alihankintamessuilta, päättäen sen FinnBuildiin ja pääkaupungin astetta kirkkaimpiin valoihin. Oli näköaistia syleilevää katsella toinen toistaan innovatiivisempia osastoratkaisuja. Positiiviset talousnäkymät näkyivät erityisesti FinnBuildissa, kun yritykset olivat selvästi uskaltaneet panostaa messuihin. Vaikka vierailemani tapahtumat olivat tyyliltään hieman toisistaan poikkeavat, niin sama messuosastojen megatrendi oli aistittavissa molemmissa: nyt rakennetaan osastoja ylöspäin!

Oli kyse pukeutumisesta, muotoilusta tai uutisankkurista, niin aina on joku joka nauttii juuri nyt erityistä suosiota eikä messut tee poikkeusta tästä ilmiövaihteluiden lainalaisuudesta. Tilan hyödyntämien ylöspäin on siis tällä hetkellä messuosastojen Matti Rönkä. Tämä ei varsinaisesti yllätä allekirjoittanutta. Omaan tietoisuuteeni ratkaisut, joissa oli rakennettu kaksikerroksinen osasto ja sen ylemmälle tasolle vaikkapa kahvila, saapuivat jo lähes kaksi vuotta takaperin.

 

Yhä useampi yritys teettää messuosastonsa ulkopuolisella toimijalla. Suunnittelijat kiertävät alan tapahtumia ja täydentävät omaa tietopankkiaan sekä hakevat inspiraatiota. Tukholmassa aina helmikuun alussa järjestettävät sisustus- ja valaisinalan messut Stockholm Furniture & Light Fair on merkittävä suunnannäyttäjä sille mitä pohjoismaisilla messuilla lähitulevaisuudessa nähdään.

Yläilmoihin kurkottaneet osastokaunokaiset tekivät tuloaan tässä tapahtumassa viime vuonna ja tänä vuonna olivat entistä suuremmassa roolissa. Mainitut Tukholman messut näyttääkin alan luonteensa takia esimerkkiä, sillä siellä vierailee paljon sisustussuunnittelijoita ja muita alan ihmisiä, jotka ovat lähes suoraan kosketuksissa messuosastojen suunnittelun kanssa, vaikka itse osastot eivät olisikaan heidän vierailunsa pääsyy.

On odotettua, että sama trendi jatkuu vielä ainakin ensi vuonna, mutta sitten todennäköisesti tulee jo jotain uutta. Onko se rohkeiden värien tai vaikkapa persoonallisten valaistusratkaisujen paluu? Sen vain aika näyttää. Tai oikeastaan sen näyttää Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Todetaan vielä tähän loppuun se lainalaisuus, että vaikka sinulla olisi kuinka suuri ja huomiota herättävä messuosasto, niin ota hyvä ihminen sitä kontaktia siihen ohikulkijaan! Ilman kohtaamista sinua ei huomaa lopulta kukaan ja seuraava sadantonnin kauppasi kävelee kirjaimellisesti ohitsesi.

 

Kirjoittanut

Tarmo Lyytikäinen

Viestintäsuunnittelija


Työn ilo

Satuin taannoin kuulemaan kahvilassa viereisen pöydän keskustelun, jossa kaksi nuorehkoa naista moitti työpaikkaansa ja lähinnä pomoaan. Ei se kuulemma ymmärrä, ei kuuntele, eikä osaa mitään, sanoivat he yhteen ääneen.

Keskustelu viereisessä pöydässä kääntyi sitten neitojen omien asioiden puimisiin, ja kävi selville, että toinen neidoista oli stressin johdosta ollut jo 2 kk sairauslomalla. Hän kyllä harrasti joogaa, kävi leffoissa, ulkoili ja oli menossa poikaystävänsä kanssa Lappiin rentoutumaan ja toinen harkitsi samaa eli saikun hakemista, koska töissä oli niin ahdistavaa. Työpaikalla oli kuulemma menossa YT-neuvottelut “ihan vaan työntekijöiden kiusaksi”, talous oli ajautunut huonolle tolalle, “koska se pomo on niin huono talouden kanssa”, lounassetelit oli jäädytetty “ja varmaan ne johtoryhmässä käyttää itse kaikki lounarit”.

Mieleeni pulpahti sanat “työn ilo” ja “vastuu.”

 

Neitojen vuoropuhelussa ei ikävä kyllä esiintynyt näitä sanoja. Työn iloa ei koettu, päinvastoin työn surua tai jopa työn vihaa. Vastuu kaikesta oli muualla, ei itsessä laisinkaan.

Toimintaympäristön rajut murrokset, ostoskäyttäytymisen muutos, pitkittynyt talouden lama – nämä kaikki vaikuttavat yrityksen kuin yrityksen toimintaan. Usein vieläpä johtajista riippumatta. Kun talous sakkaa, on pakko pienentää kuluja ja yritettävä sopeuttaa toimintaa uuden tilanteen mukaiseksi. Ikäviäkin leikkauksia joudutaan monesti tekemään – mutta pääsääntöisesti ne tähtäävät yrityksen tervehdyttämiseen ja työpaikkojen säilyttämiseen.

Väkisin ei tietenkään työn iloa synny, mutta eikö jotakin ilon aihetta silti löytyisi. Vastuun ottamista omasta työstään korostetaan nykyään joka paikassa ja se onkin merkittävä seikka työssä viihtymisen lisäämiseksi, ja työn laadun parantamiseksi – sanoisinpa jopa, että kyseessä on yrityksen kannattavan toiminnan kulmakivi. Kuulemani keskustelu lienee kuitenkin harvinainen poikkeus, sillä oman kokemukseni perusteella voin todeta, että sitoutunut henkilöstö kyllä joustaa ja tsemppaa, jos työpaikkaa kohtaa jokin haastava tilanne.

Mielestäni työn ilo on avainsana viihtymiseen ja työpanokseen ja oikeastaan kaikkeen, mitä työpaikalla tehdään. Työn iloa kokee itse kukin eri tavoilla ja erilaisista asioista, mutta mielestäni iloa ja motivaatiota saa ainakin työssään kehittymisestä ja onnistumisista, asiakkaan ja/tai pomon kehuista, hyvästä työpaikan ilmapiiristä, kivoista työkavereista, yhteisistä Tyky-päivistä jne. Työn ilo kuuluu kaikille – myös pomolle. Työn ilon saamiseen ja antamiseen voi ihan jokainen vaikuttaa. Hankalistakin asioista, tilanteista ja hetkistä päästään yli keskusteluilla, avoimuudella ja runsaalla tiedottamisella.

Kehu vaikka joka päivä yksi työkaverisi – se on hyvä alku lisätä työn iloa työpaikallesi. Toinen vinkki: harkitse, minkälaisista asioista puhut kovaan ääneen kahvilassa. Joku viereisessä pöydässä voi kuulla.

Kirjoittanut

HANNELE HYÖDYNMAA

TOIMITUSJOHTAJA


1 2 3 4 13