Blogit

Elämä on… brändivalintoja

Kuuntelen kahvipannun äärelle kerääntynyttä väkeä toimistolla. Keskustelua käydään maastopyörän kustomoinnista, veneistä, uusien perunoiden kanssa syötävistä sillimuodoista, lenkkitossuista, nettikaupasta ja monesta muusta elämän suurista ja pienistä asioista. Yksi yhteinen piirre näitä maan ja taivaan väliltä puheenaiheita kuitenkin yhdistää – elämä on… tuotteiden ja palveluiden valintoja.

Mihin nämä valinnat sitten perustuvat? Analytiikka, älytekniikka, robotisointi, algoritmit ja monet muut ohjelmoidut tekijät kohdistavat tehokkaasti meille viestejä, mutta mikä saa meidät valitsemaan juuri Sen tuotteen tai palvelun. Tietysti puhutteleva, tunteisiin vetoava ja vakuuttava brändi.

 

Mikä brändi?

Brändi on tiedon, arvomaailman, kokemuksen ja tunteiden summa. Se on syy valita. Brändit ovat ihmisille tiennäyttäjiä, majakoita. Brändi- ja brändiuskollisuus merkitsevät vuorostaan yritykselle myyntiä ja lisämyyntiä, sillä brändiuskollisuus poikii uusintaostoja. Se on yrityksen johdolle työkalu.

Brändillä voi olla monta tavoitetta ja tehtävää, laajimmillaan se innoittaa ja kehottaa yrityksiä ja yksilöitä kantamaan vastuuta, esimerkiksi yhteiskunnallista- tai ympäristövastuuta. Brändin valinta on samalla henkilökohtainen kannanotto.

Brändit saattavat myös olla henkilökohtaisia herättäjiä ja innoittajia unohtamatta, että myös henkilö voi olla brändi.

Brändi on globaalisti yksi harvoja asioita, joita ihmiset taustoista, koulutuksesta, kulttuurista, uskonnosta ja muista eriyttävistä tekijöistä huolimatta voivat jakaa. Brändillä on maaginen voima, joka parhaimmillaan innostaa, kutsuu vuoropuheluun ja jonka tarina kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

 

Brändillä on merkitystä

Arvostetuimmat brändit ja niiden goodwill- sekä rahallinen arvo ovat huikeita. Maailman tilastot listaavat Amazonin yli 150 miljardin US-dollarin talousarvon maailman ykköseksi, meillä kotimaassa useat tilastolähteet kertovat, että Nokia pitää Suomen ykkössijaa noin 4,4 miljardin euron arvolla ja Kone hyvänä kakkosena ylittäen myös miljardirajan 1,5 miljardin euron arvolla. Brändillä on siis merkitystä.

Miten menestyvä brändi sitten rakennetaan? Siihen tarvitaan tietoa, arvoja, tunteita ja tietenkin ainutlaatuinen luova markkinointiviestinnän linja. Tästä me Mainiolaiset kerromme mielellämme lisää.

Kirjoittanut

Marina Laakso

Asiakkuusjohtaja, strategi


Gone fishing – minne kalaan lomalla?

Mainiossa kesälomat ovat alkaneet pyörimään. Ensimmäiset ovat jo päässeet latailemaan akkuja, muutamat meistä vielä painaa pari viikkoa. Suljettuna olemme heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa, 16. – 29.7.

Juuri lomalle lompsinut Samu on osoittautunut yhden kuvan Instagram-otannalla suureksi kalamieheksi. Täten tribuutiksi Samun oletetulle harrastukselle listasimme Pirkanmaan parhaat kalapaikat. Näitä ei moni hämeenlinnalainen graafinen suunnittelija nimittäin tiedä!

Useat ovat ns. off the beaten path -kohteita, joihin kannattaa lähteä ihan jo paikan takia. Ja koska hyvä pitää laittaa kiertämään, tässä myös vinkit teille:

Paras paikka nostaa haukea ruohikkouistimella

Haukijärvi. Kyröskosken ja Häijään puolivälistä löytyvä pienehkö järvi on varma paikka nostaa muutama parikiloinen hauki. Rannat ovat vehreitä: ruohoa ja lumpeita. Jos nämä eivät nappaa, koukussa on melko hyvällä todennäköisyydellä hauki. Viereen on Googlen karttojen mukaan avattu vohvelikahvila, joten täältä saa muutakin kuin terhakoita petokaloja.

 

Paras paikka onkia keskisuuria ahvenia

Jaarilansalmeen laskeva oja Juupajoen Sukkilassa. Tämä on kosteikkoalue, jossa ei ilman saappaita ja hyttysmyrkkyä pärjää. Kannattaa silti käydä kokeilemassa, sillä tässä ojassa on lämpimänä kesäpäivänä isoa ahventa, jota saa lähes nostamalla. Varaudu, että jossakin vaiheessa saapas hörppää vettä tai jää jumiin mutaan: ojan reuna-alueet ovat yllätyksellisiä.

 

Paras paikka pilkkiä kuhaa tasapainolla


Intianlahti. Tämä on vaikea kohde sunnuntaikalastajalle, mutta jos veneen saat käyttöön, Siurosta löytyvä Intianlahti, Lukkilansalmi ja Alasenlahti – itse asiassa koko Kuloveden itäpääty Haapaniemensalmelle asti – on mahtavaa kuhanpilkkimisaluetta. Veneen perään moottori kiinni ja kaikuluotain mukaan: järven pohjassa on täällä monia jyrkkiä rinteitä, joista voi löytyä useamman kilon kokoista kalaherkkua. Liikkellä kannattaa olla aikaisin, parhaat ottiajat ovat useimmiten aamulla. Välineenä tasapaino, semmoinen tupakanholkista tehty.

 

Paras paikka viettää aurinkoinen kesäpäivä onkien ja uiden


Iso Vuorijärvi Orivedellä. Tämä kohde on niin kaukana, että usko ehtii matkalla loppua, mutta kannattaa vain kävellä perille asti. Täältä löydät kivan kalliorannan ja grillipaikan. Järven kristallinkirkkaassa vedessä on jonkin verran kalaa, joita voit kesäpäivää viettäessä kalastella, jos mieli tekee. Varsinkin jyrkemmällä rannalla pohjasta löytyy paljon pystyssä olevia puunrunkoja, joten sillä puolella kannattaa uida ja kalastella varovaisesti. Hieno luontokohde, jossa voi törmätä myös sukeltajiin.

 

Näillä vinkeillä saat varmasti kesältä muutaman uuden kalajutun kerrottavaksi. Jos tiedät parempia, kuulemme mielellämme, minne kannattaa lähteä vapa kädessä. Uusia ottipaikkoja etsitään aina!

Kirjoittanut

Timo Mäkeläinen

Liiketoimintajohtaja, osakas


Etsimme AD:ta Tampereelle

Hei sinä innokas ja osaava graafinen suunnittelija tai AD: tässä mahdollisuutesi ottaa seuraava askel urallasi. Hyppää mainioon remmiimme ja tule Mainion AD:ksi! Meillä saat uusia projekteja ja pääset toteuttamaan ideoitasi asiakkaidemme kanssa neuvotelluissa rajoissa.

Toivelistamme on lyhyt:

  • Konseptointiosaamista sekä oletusarvoisesti visuaalisen suunnittelun osaamista
  • Kokemusta mainostoimistossa työskentelystä
  • Luovuutta ja uteliaisuutta
  • Kykyä keskustella markkinointiviestinnästä ja perustella ratkaisunsa
  • Uskallusta hypätä uuteen ja keskustella raakileista
  • Rohkeutta auttaa kaveria ja antaa palautetta
  • Halua ja kykyä levittää ja kehittää osaamistasi

Tarjoamme:

  • Uusia asiakkaita
  • Pitkiä päiviä ja mainostoimistoarkea – you know the drill
  • Tiimin avuksesi – meillä ei työn kanssa jää yksin!
  • Palkan ja mukavasti työsuhde-etuja

Jos olet osaava henkilö ja voitat luottamuksemme, urakehityksesi voi olla nopeaa!

Parikymppinen Mainio on aikuisuuden kynnyksellä ja etsimme nyt osaavia tekijöitä auttamaan meitä nostamaan profiiliamme ja tuomaan syvää osaamista. Kun me Mainiossa joudumme tekemään valintoja tuloksellisuuden, strategian ja luovuuden välillä, me valitsemme tuloksellisuuden. Se ei sulje muita pois, päinvastoin. Tuloksellinen markkinointi pohjaa mielestämme perusteltuun strategiapohjaiseen konseptiin, jonka synnyttämisessä sinulla ja tiimilläsi on keskeinen rooli. Arvostamme luovaa ajatteluasi ja kykyäsi viedä ajatuksesi käytäntöön.

Jos kiinnostuit, soita, kysy, mailaa, viestitä – tyyli on vapaa. Etenemme asian kanssa hitaasti kiiruhtaen: tarvitsemme ammattilaisen heti, mutta tavoitteenamme on löytää kohtuullisessa ajassa paras mahdollinen osaaja.

 

Sovi haastattelu:

Timo Mäkeläinen

Liiketoimintajohtaja, osakas
040 356 3456
timo@mainiota.fi

Hannele Hyödynmaa
Toimitusjohtaja, yrittäjä
040 550 0801
hannele@mainiota.fi


1 2 3 4 10