Blogit

Hannele Hyödynmaa vaikuttaa Suomen Yrittäjissä

– Olen positiivisesti yllättynyt ja tietenkin innoissani, kuvailee mainos- ja viestintätoimisto Mainio Oy:n toimitusjohtaja, lähes 20 vuotta yrittäjänä toiminut Hannele Hyödynmaa valintaansa Suomen Yrittäjien järjestövaliokuntaan.

 

Hyödynmaa edustaa Pirkanmaan Yrittäjiä, jonka hallitukseenkin hänet vastikään valittiin.

 

– Yrittäjien edunvalvonnan kokonaisuudessaan koen tärkeimmäksi motivaattoriksi lähteä mukaan, Hyödynmaa sanoo. Hänen mielestään yrittäjyyteen liittyviä, muutosta vaativia asioita ovat mm. yrittäjän omaan sosiaaliturvaan, verotukseen ja henkilöstön palkkaamiseen liittyvät seikat. Paljon on saatu jo aikaan, mutta vielä riittää työsarkaa.

 

– Irtisanominen tulee tehdä ongelmattomammaksi, vanhempainvapaiden kustannuksia edelleen tasapuolistettava sekä yrittämisen aloittamista ja työnantajaksi ryhtymistä vaikeuttavaa byrokratiaa pitää purkaa, hän toteaa. Suomen Yrittäjien järjestövaliokuntaan valittiin peräti kaksi jäsentä Pirkanmaalta.

 

– Pirkanmaan yrittäjien varapuheenjohtajanakin toimiva Jukka Pusa ja minä aiomme pitää Pirkanmaan puolia siellä ”isolla kirkolla”, Hannele vakuuttaa. Järjestövaliokunnan puheenjohtajana toimii Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen.


MINÄ 2.0.1

Vuoden ensimmäinen päivitykseni.

Tuoreen vuoden toinen työpäivä on alkamassa. Aurinko paistaa ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Hienoa! Kaikki oli kuitenkin toisin vuosi sitten. Tein töitä freelancerina, mikä sinänsä on mukavaa, mutta olin tietämättäni aiheuttamassa itselleni keuhkoveritulpan. Viikon sairaalareissun aikana oli aikaa suunnitella elämänkuviot uudelleen.

 

Miten varmistan, että pysyn huippuvireessä niin ammatillisesti kuin fyysisesti tänä nousukauden vuotena. Miten jaksan surffata taloudellisen kasvun aallolla vähintäänkin kesälomaan asti? Beta-testasin uuden vuoden lupauksiani jo joulukuussa ja huomasin, mitkä asiat toimivat.

 

Työ- ja vapaa-aika fuusioituvat

Suunnittelijan työtä on hieman hankala rajata pelkkään virka-aikaan. Työ ja vapaa-aika sulautuvat pakostakin yhteen ja parhaat ideat tuppaavat pulpahtamaan esiin lenkillä tai yöllä. Miten tässä nyt sitten pitäisi elämänlankoja käsissään ja koko vyyhden kontrollissa? Useana päivänä viikossa huomaan olleeni verkossa 15 tuntia. Työasioiden lisäksi olen aktiivisesti mukana monessa yhteisössä ja sieltä on löytynyt paljon ystäviä, joita en ole koskaan tavannut kasvotusten. Kysymys kuuluukin: tekevätkö nuo online-tunnit minusta paremman suunnittelijan? No ei. Pitäisikö näyttöä tuijottaa pidempään? No ei.

 

Lupaan

• viettää vähemmän aikaa näyttöruudun edessä, jotta minusta tulisi parempi digisuunnittelija

• että hyödynnän vapautuneen aikaslotin nauttimalla fyysisistä ja henkisistä virikkeistä

• lukea yhden, ei ammatillisen, analogisen kirjan kuukaudessa

• että perun Netflixin, (mutta pidän sen toisen kanavan!)

• Käyn oikeissa elokuvissa ihan leffateatterissa vähintään kaksi kertaa kuukaudessa.

• tapaan ystäviäni kasvotusten, enkä vain digitaalisesti.

 

Uskon, että analogisempi elämäntyyli kehittää suunnittelijan tärkeimpiä ominaisuuksia, empatiaa ja eläytymiskykyä, koska irl-kokemukset nyt vaan ovat kokonaisvaltaisempia. Enkä edes viitsi ruveta saarnaamaan liikaa liikunnan vaikutuksesta luovuuteen! Endorfiini saa ajatukset lentämään, ongelmana oli ennen vain se, että kun ideat alkoivat tulvia, en saanut niitä kirjoitettua muistiin keskellä lenkkimetsää. Ai niin, nyt voin sanella idikset kellooni…

 

Täytyy siis löytää uusi tasapaino lihallisen ja sähköisen elämän välillä. Balanssin löytämiseen avittaa myös työnantajani tarjoama koulutus. Sitä kautta saan tuoreinta tietoa siitä, miten uusia kanavia käytetään tehokkaasti. Sisällön tuottaminen jää silti meille suunnittelijoille. Siihen tarvitaan jatkossakin luovaa ajattelua.

 

Ehkä kuitenkin postaan kuvan seuraavasta näyttelystä, jossa käyn. Voi olla kiinnostavampaa matskua kuin tutkielma pohjelihaksestani.

Kirjoittanut

Peter Keränen

Suunnittelujohtaja, copywriter


Tee sitä, missä olet paras

Miksi käyttää mainos- tai viestintätoimistoa, kun itsekin voi tehdä?

 

Jossain vaiheessa – usein vuoden alussa – lähes jokaisessa yrityksessä mietitään vastausta kysymykseen: kannattaako markkinointia tehdä itse vai ulkoistaa se mainos- tai viestintätoimistolle. Ennen kuin alkaa puuhailla itse, kannattaa pohtia huolella ulkoistamisen hyviä puolia.

 

Ensinnäkin AMMATTITAITO. Kun ulkoistat markkinointisi, ostat samalla ammattitaitoa, jota sinulla tai yritykselläsi ei ole. Tämä mahdollistaa sen, että voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi. Jokaisen kannattaa aina tehdä sitä, missä on paras! Mainostoimistossa työskentelevät ammattilaiset luovat yrityksellesi markkinointiviestintästrategian eli suunnan sekä tehokkaat toimenpiteet käyttämällä uusimpia tietoja ja taitoja.

 

Etenkin sosiaalinen media mahdollisuuksineen on sellainen viidakko, että ulkoistaminen ja ammattilaisiin luottaminen kannattaa taatusti.

 

AJANKÄYTTÖ on toinen loistava syy markkinointisi ulkoistamiseen. Sinun ei tarvitse eikä pidäkään tehdä itse tai ihmetellä, mitä pitäisi tehdä. Säästät aikaa niihin hommiin, joissa olet oikeasti hyvä.

 

RAHANSÄÄSTÖ on seuraava asia, josta tulee totta markkinoinnin ulkoistamisen ja täten lisääntyneen aikasi myötä. Jos päätät ettet tee itse, vaan palkkaatkin talon sisälle markkinointivastaavan, muista kustannuksia laskiessasi, että markkinointitarpeet eivät ole yhtä suuret joka kuukausi. Mainostoimistolta voit tilata ja maksaa vain haluamistasi projekteista. Vakituisen työntekijän kulut juoksevat hiljaisempanakin aikana.

 

Jokapäiväisessä työssäsi saatat katsoa asioita liian läheltä. Arkinen aherrus voi haitata ainakin sitä kuuluisaa out of the box –ajattelua, joka on erottautumisen elinehto. Mainostoimisto sen sijaan tarjoaa ULKOPUOLISEN NÄKEMYKSEN, KOKEMUSTA ja sen tuomaa varmuutta niin analytiikan, datan, tutkimustiedon kuin kaikenlaisten vertailujen ja businessalojen kartoituksien muodossa. Mainostoimistolla on aina myös oma, huolella valittu ja hyvin ansiokas verkosto, jonka osaamisen saat niin ikään käyttöösi.

 

Ulkoistamalla markkinointisi ostat uudenlaista, juuri sinun yrityksellesi sopivaa LUOVUUTTA. Luovat asiantuntijat osaavat loihtia liiketoimintaasi, myyntiisi ja brändiisi sellaista lisäarvoa, joka tuottaa sinulle riihikuivaa rahaa. Sitä paitsi, hyvä kumppanuus merkitsee sitä, että saat mainostoimistostasi mainion sparraajan, jolla on ihan sama tavoite kuin sinullakin: saada busineksesi kukoistamaan.

Kirjoittanut

HANNELE HYÖDYNMAA

TOIMITUSJOHTAJA


1 2 3 4 6