Blogit

Hyvää kahvia ja mainontaa

Helsingin Mainiossa käydään usein kahvipöytäkeskusteluja, jotka käsittelevät aiheita joilla ei ole mitään tekemistä markkinointiviestinnän kanssa. Täällä Kalevankadulla, Biozellin vanhan hiuslakkatehtaan entisissä tiloissa työskentelee 30 eri alojen yrittäjää. Tällaisen tilan siunaus on juuri erilaisten ihmisten kerääntyminen yhteiselle kahvitauolle. Eri näkökulmat ja lähestymistavat aiheeseen kuin aiheeseen avartavat ja saavat jopa muuttamaan omaa jästipäistä mielipidettä.

 

Viime viikolla heräsi keskustelu mainonnasta, kun olin roudaamassa omia kultaraamitettuja palkintotaulujani koristamaan seiniämme. Kaikilla oli oma ja vahva mielipide asiasta ja jokaisella omat suosikkimainokset. Pari klassista kysymystä nousi pintaan ja tässä ovat vastaukseni niihin:

 

Miten tehdään awardeja voittavia mainoksia?

Mainoskilpailut ovat aina tuomarilaji, jopa ne tuloksia mittaavat Adprofitit ja Effiet. Siksi voitot menevät aina jonkun mielestä väärille töille. Kukaan ei voi tilata 100 % varmoja mainospalkintotöitä. Uskon, että jos tekee tarpeeksi laadukasta ja luovaa työtä, tulee joskus myös palkituksi.

Kun kaikki projektissa mukana olevat puhaltavat yhteen hiileen, alkaa työ hehkua. Oman toimiston väellä ja tiimikavereilla tulee olla sama ambitiotaso. Parhaat mahdolliset yhteistyökumppanit tuovat lisäarvoa kampanjan toteutukseen. Paras kumppani ei välttämättä ole kallein, mutta hyvin harvoin se on se halvin vaihtoehto.

Omalla voitonnälällä ja lahjakkuudella ei pötkitä pitkälle ellei työn ostaja usko, että hyvän mainoksen tulee lompakon lisäksi myös avata kohderyhmän tunteiden portit.

 

Voiko mainonta olla sekä luovaa että tuloksellista?

Voi. Harva muistaa sellaisia mainoksia, jotka eivät herätä tunteita. On jopa outoa ajatella, että luovuus ja tuloksellisuus kulkisivat erillään juuri markkinointiviestinnässä. Arkkitehtuurissa, filmi- ja musiikkiteollisuudessa on itsestään selvää, että luova ratkaisu on myös markkinointiviestinnän ratkaisu. Upea rakennus ihastuttaa, hieno filmi koskettaa ja hyvän biisin muistaa loppuelämän.

Keskimäärin mainosbudjetit jakautuvat 90 % mediaan ja 10 % suunnitteluun sekä toteutukseen. Joskus hieman ihmetyttää kuinka tuosta 10 % pyritään napsimaan osia tehokkuuden ja säästön nimissä. Vain toimiston luova työ pystyy nostamaan mediaratkaisun sekä kampanjan lentoon ja antamaan niille menestyksen siivet. Jos luova työ ei kosketa, ei sen toistaminen tee siitä yhtään parempaa. Luovuus ja tuloksellisuus ovat erottamattomat.

 

 

Suunnittelujohtaja Peter Keränen työskentelee sekä Tamperelaisten että Helsinkiläisten asiakkaiden kanssa.


Kultaa ja kunniaa:
Category Winner / Vuoden Mainoskilpailu 2014
Shortlist / Kaiku 2013
Category Winner / Vuoden Mainoskilpailu 2012 & 2013
Silver / MediaFinlandia Black Horse 2011
Finalist / Vuoden Huiput 2010
Nomination / Vuoden Huiput 2009
Nomination / Vuoden Huiput 2008
Grand Prix / Kaiku 2008
Special Nomination / Kaiku 2008
Category Winner / Kaiku 2008
Silver / Golden Drum 2008
Finalist / Cresta Awards 2008
Shortlist / Cannes Lions 2008
Winner / Best Outdoor Ad JCDecaux Global Awards
Winner / Best Outdoor Ad M&M-magazine 12/2007
Silver / Eurobest 2007
Finalist / Scandinavian Advertising Awards 2006
Silver / Golden Drum 2006
Gold / Golden Hammer 2006
Finalist / New York Festivals 2006
Gold / Vuoden Huiput 2006
Grand Prix / Kaiku 2006
Category Winner / Kaiku 2006
Honorary Award / Vuoden Huiput 2005
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2005
Gold Award / CanPaign Award 2005
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2002
Best b-to-b Campaign / Kauppalehti 2002
Gold Award / Vuoden Huiput 2000
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2000
Honorary Mention / Voitto Award 2000
Gold Award / Montreaux 2000
Best Commercial / Kuukauden Parhaat Sekunnit 01/2000
Best Commercial / Kuukauden Parhaat Sekunnit 02/2000
Bronze Award / FAB 2000
Bronze Award / Kinsale 2000
Bronze Award / New York Festivals 2000
Finalist / New York Festivals 2000
Finalist / New York Festivals 2000
Finalist / Cresta 2000
Finalist / Cresta 2000
Finalist / Midsummer Awards 2000
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1999
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1998
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1997
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1997

Kirjoittanut

Peter Keränen

Suunnittelujohtaja, copywriter


Kasvattajaseura ei koskaan unohdu. Eikä unohda.

Se oli ihan tavallinen tiistai, joskus reilu kuusi vuotta sitten. Kalenterissani oli tapaamisia, työlista oli kilometrin pituinen. Mainiossa oli ihan hyvä pöhinä päällä, asiakkaita riitti ja tekemisen meininkiä myös. Koska olen alusta alkaen suosinut harjoittelijoiden palkkaamista, niin tuollekin päivälle oli sovittuna muutama harjoittelija-rekry -tapaaminen. Väitän, että jonkinmoinen intuitio hyvän ja lahjakkaan tyypin tunnistamiseen on näiden lähes 30 mainostoimistovuoden aikana kehittynyt. Tapasin Kallen näissä merkeissä ensimmäisen kerran, kun hän saapasteli Mainioon rekryhaastatteluun. – Onpas pitkä, muistan ajatelleeni siinä kaiken kiireen keskellä.

 

Kalle oli juuri valmistumassa graafiseksi suunnittelijaksi ja haki opintoihinsa liittyvää työharjoittelupaikkaa. Kertoi asuvansa Nokialla ja seurustelevansa. Jutustelu oli mutkatonta ja leppoisaa. Huumorintajuakin löytyi. Työnäytteet vakuuttivat. – Kaveri on talentti, muistan ajatelleeni. Tuo tyyppi pitää saada meille, ajattelin.

 

Näin se meidän yhteinen polkumme alkoi. Reippaaseen kuuteen vuoteen sisältyy monenlaista. On yrityksemme nousua ja laskua, työvoittojen juhlimista, upeita isoja ja pieniä duuneja, kivoja asiakkuuksia. Kallen naimisiinmeno, ekan lapsen syntymä, toisen lapsen syntymä, omakotitalon osto. Mainion porukan yhteisiä tapahtumia ja matkoja (pakko mainita Tallinnan reissu vuodelta 2017), pikkujouluja, kursseja ja koulutuksia. Jääkiekkoon liittyvät naljailut. Kallen Ilves-Mukin piilottaminen tuuletushormiin (tiedän tiedän, olen lapsellinen). Kuinkahan monta maanantaipalaveria kuuteen vuoteen mahtuu?

 

Mainion positiivinen suhtautuminen ns. tulokkaisiin, nuoriin tyyppeihin, oma sisäinen kulttuurimme, joka perustuu toisten auttamiseen sekä järjestelmällinen sisäinen koulutus ja mainonnan suunnitteluun perehdytys on synnyttänyt muitakin lahjakkuuksia. Myös junior-copymme Toni Liimatainen siirtyi vastikään toisen mainostoimiston palvelukseen. Ensimmäinen työpaikka kun hyvin harvoin jää viimeiseksi. – Pelkään sitä päivää, kun se lähtee, muistan ajatelleeni. Se päivä on nyt.

 

Huikeinta on mielestäni ollut se, että olen saanut elää Kallen kasvussa mukana ja ehkä ohuelti ollut siihen myös vaikuttamassa. Vasta-valmistunut harjoittelija kasvoi meillä Mainiossa palkintoja voittavaksi superlahjakkuudeksi. Kaksi kertaa Vuoden Nuori Suunnittelija voiton (ja muutaman muunkin) täällä Mainiossa napannut graafinen suunnittelija on totta kai haluttu myös kilpailijoidemme keskuudessa. Niinpä joudun tyytymään ”kasvattajaseuran” rooliin ja toivottamaan Kallelle onnea ja menestystä tuleviin, uusiin haasteisiin. – Ikävä tulee, ajattelen.

Kirjoittanut

HANNELE HYÖDYNMAA

TOIMITUSJOHTAJA


Uudet kasvot

Mainiossa ei jääty tuleen makaamaan, kun osaamista siirtyi vuodenvaihteessa työurillaan uusiin haasteisiin.

 

Ylpeänä saamme nyt esitellä uudet vahvistuksemme! Nämä uudet kasvot, yhdistettynä vanhoihin Mainioihin tekijöihimme, takaavat osaamisemme pysyvän vähintäänkin yhtä laadukkaana ja innovatiivisena kuin aiemminkin. Saattaapa olla, että joltain osin osaamisemme jopa nousee, mene ja tiedä. Tulevat työt puhukoon puolestaan. He ovat konkreettinen osoitus siitä imuvoimasta, mikä Mainiolla yhä on haalia huippuammattilaisia riveihinsä!

 

Sari Sarkola (kuvassa oikealla)

Sari omaa peräti 25 vuoden kokemuksen mainostoimiston AD:na työskentelystä. Hän on todellakin Art Director, joka on suunnitellut visuaalista viestintää useille isoille toimeksiantajille Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla. Sari on erinomainen strateginen ja visuaalinen suunnittelija, joka on pysynyt ajan hermolla alan digitaalisessa murroksessa mm. kouluttautumalla sosiaalisen median saloihin.

 

Ville Malja (kuvassa keskellä)

Ville on koulutukseltaan graafinen suunnittelija, joka on erikoistunut audiovisuaaliseen viestintään. Hän tuo varsinkin Mainio Motioniin uutta voimaa ja ideointikapasiteettia. Ville on elementissään videokameran molemmilla puolilla, ja digitaalinen ajattelu on hänelle arkipäivää. Itse asiassa Ville tuo mukanaan koko Mainion osaamisrepertuaarin, mutta ennen kaikkea valo- ja videokuvaukseen kansainvälisen tason osaamista. Ville on nimittäin ehtinyt tehdä jo yhden uran ammattimuusikkona Lapko –nimisen bändin kitaristi-laulajana, joten esiintymisvarmuutta ei mieheltä ainakaan puutu.

 

Tarmo Lyytikäinen (kuvassa vasemmalla)

Tarmo on viestinnän moniosaaja, jonka erityisosaaminen on sisältösuunnittelussa ja nimenomaan tekstipuolella. Urheilumaailmasta tuttu ja varsin monipuolisen viestinnän kokemuksen omaava Tarmo on juontaja, selostaja, kommentaattori ja käsikirjoittaja samassa paketissa. Hän on hyvin tottunut työskentelemään erilaisten viestintävälineiden parissa sekä kameran edessä että takana. Tarmo tuo yllätyksellistä ideointikykyä sekä raikasta luovuutta Mainioon out of the box –ajattelunsa kautta.


1 2 3 4 5 8

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?