Blogit

Alku on Mainio

Tähän on tultu, eli ensimmäiset kaksi viikkoani Mainiolla.

 

3.9.2018 klo 08:30. Kirjoittaja saapuu taloon

Työpaikka vaikuttaa asialliselta, firma kuhisee toimintaa, jolla näyttää olevan suunta ja tarkoitus. Minulle annetaan työpöytä, jonka äärestä näen ikkunasta taivaan ja aistin näyssä jyhkeää symboliikkaa. Ensimmäinen työtehtäväni on kirjoittaa tekstiä omalle vuokranantajalleni. Mitä jos mokaan? Saanko sekä potkut että häädön?

Mainosala on kryptinen ja hektinen, pitää olla tilanteen päällä ja katsoa mitä on viivan alla, sanojen pitää sivaltaa ja kuvien kihelmöidä. Alalla arvostetaan ilman viinanjuontia hankittuja silmäpusseja, sillä ne kertovat itseään säästämättömästä uurastuksesta asiakkaiden, palavereiden, deadlinejen, sloganien sekä ulkomainosten säälimättömässä viidakossa.

Televisiossa ja elokuvissa mainosala kuvataan yleensä helppona ja hauskana puuhasteluna, jossa pilvenpiirtäjällinen rentoja aikuisia puskee kaksituntista työviikkoa ja asuu kattohuoneistoissa. Mielessäni alkaa muovautua teoria. Kyseistä roskaa käsikirjoittavat henkilöt, joiden kyvyt eivät riittäneet copy writereiksi ja he purkavat traumaansa mustamaalaamalla Madison Avenuen ja Satakunnankadun sankareita.

 

7.9.2018. Olen kuin kala vedessä

Viides työpäivä. Mainosala on tempaissut minut mukaansa, kirjoitan kuin mielipuoli, ideoin kuin huumattuna, juoksen palavereissa ja teen tulosta. Samalla erkanen todellisuudesta, mutta en piittaa siitä, sillä olen vielä kolmella säikeellä kiinni realimaailmassa. Työyhteisö kannustaa minua, he näkevät potentiaalini ja ymmärtävät arvoni, huhut bonuksista ja osakkuudesta alkavat levitä.

 

10.9.2018. Välitilinpäätös

Toinen työviikko alkaa ja pohdin asemaani mainonnan polttopisteessä. Annan toimistolle kaikkeni ja jätän itselleni vain sen verran että kotiarki pyörii. Viikkopalaverissa esiinnyn rennon itsevarmasti, otan kaikki mahdolliset työt vastaan sekä ilmoittaudun kaikkeen vapaaehtoiseksi. Mainoshain on uitava koko ajan, muuten se ei saa happea. Olen päässyt alkuun, enkä ole palamassa loppuun, olen siinä tilassa, joka näkyy sekä toimistomme että asiakkaidemme taseissa. Olen ytimessä.

 

15.9.2018. Tilinteko

Kymmenes työpäivä. Luojani, mitä olenkaan saanut aikaan. Tunnen olevani mainoskirjoittamisen veteraani sekä omien aivomyrskyjeni varmaotteinen kirjuri. Kaikki aiempi mainostyö tuntuu kaukaiselta, kuin jonkun toisen tekemältä, sillä nyt olen Mainiolla ja Mainio on minussa. Asetelma saa minut luomaan kampanjoita, jotka näyttävät stadionkiertueelta, kuulostavat klubikeikalta ja nousevat suoraan listojen kärkeen.

Mainostoimistotyö on kiihkeää, räväkkää ja tajunnan rajoja koettelevaa. Mainoskirjoittaja operoi kapitalismin etulinjassa, säälimättömässä paineessa sekä suurten odotusten keskellä. Onneksi vahva psyykeeni suojaa minua harhaisuudelta ja minäkuvan vääristymiltä.

Kaksi viikkoa ja tähän on tultu. Minä rakastan työtäni.

Kirjoittanut

Matti Pekkala

viestintäsuunnittelija


Mainio päivä 5.9. – Etsimme Mainiota

Keskiviikkona 5.9. on Mainion nimipäivä, Yrittäjän päivä sekä yrityksemme 19-vuotissyntymäpäivä!

Koko olemassaolomme ajan olemme itsekkäästi juhlineet tätä merkkipäivää keskenämme. Siihen tulee nyt muutos! Havahduimme nimittäin siihen, että Suomessa on liki tuhat muutakin Mainiota.  Haluaisimme juhlistaa päiväämme yhdessä. Kutsummekin sinut, hyvä Mainio, juhlimaan kanssamme!

Tarjoamme ensimmäiselle ilmaantuneelle Mainiolle ikimuistoisen päivän Tampereella kanssamme.

Ota yhteyttä – mainio päivä odottaa sinua!

info@mainiota.fi


Elämä on… brändivalintoja

Kuuntelen kahvipannun äärelle kerääntynyttä väkeä toimistolla. Keskustelua käydään maastopyörän kustomoinnista, veneistä, uusien perunoiden kanssa syötävistä sillimuodoista, lenkkitossuista, nettikaupasta ja monesta muusta elämän suurista ja pienistä asioista. Yksi yhteinen piirre näitä maan ja taivaan väliltä puheenaiheita kuitenkin yhdistää – elämä on… tuotteiden ja palveluiden valintoja.

Mihin nämä valinnat sitten perustuvat? Analytiikka, älytekniikka, robotisointi, algoritmit ja monet muut ohjelmoidut tekijät kohdistavat tehokkaasti meille viestejä, mutta mikä saa meidät valitsemaan juuri Sen tuotteen tai palvelun. Tietysti puhutteleva, tunteisiin vetoava ja vakuuttava brändi.

 

Mikä brändi?

Brändi on tiedon, arvomaailman, kokemuksen ja tunteiden summa. Se on syy valita. Brändit ovat ihmisille tiennäyttäjiä, majakoita. Brändi- ja brändiuskollisuus merkitsevät vuorostaan yritykselle myyntiä ja lisämyyntiä, sillä brändiuskollisuus poikii uusintaostoja. Se on yrityksen johdolle työkalu.

Brändillä voi olla monta tavoitetta ja tehtävää, laajimmillaan se innoittaa ja kehottaa yrityksiä ja yksilöitä kantamaan vastuuta, esimerkiksi yhteiskunnallista- tai ympäristövastuuta. Brändin valinta on samalla henkilökohtainen kannanotto.

Brändit saattavat myös olla henkilökohtaisia herättäjiä ja innoittajia unohtamatta, että myös henkilö voi olla brändi.

Brändi on globaalisti yksi harvoja asioita, joita ihmiset taustoista, koulutuksesta, kulttuurista, uskonnosta ja muista eriyttävistä tekijöistä huolimatta voivat jakaa. Brändillä on maaginen voima, joka parhaimmillaan innostaa, kutsuu vuoropuheluun ja jonka tarina kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

 

Brändillä on merkitystä

Arvostetuimmat brändit ja niiden goodwill- sekä rahallinen arvo ovat huikeita. Maailman tilastot listaavat Amazonin yli 150 miljardin US-dollarin talousarvon maailman ykköseksi, meillä kotimaassa useat tilastolähteet kertovat, että Nokia pitää Suomen ykkössijaa noin 4,4 miljardin euron arvolla ja Kone hyvänä kakkosena ylittäen myös miljardirajan 1,5 miljardin euron arvolla. Brändillä on siis merkitystä.

Miten menestyvä brändi sitten rakennetaan? Siihen tarvitaan tietoa, arvoja, tunteita ja tietenkin ainutlaatuinen luova markkinointiviestinnän linja. Tästä me Mainiolaiset kerromme mielellämme lisää.


1 2 3 4 5 12