Blogit

Someudu tai kuole

“Content is Queen” niin kuin Hanah Rashid, digitaalinen strategi The Amazing Society -toimistosta, tomerasti painotti MyNewsDeskin konferenssissa lokakuisessa Tukholmassa. Sisältö on kuin onkin some-markkinoinnin kuningatar – ja kingi. Somen mahdollisuuksia usein aliarvioidaan ja ajatellaan, että vanha kunnon tv-mainonta saavuttaa parhaiten sen oman kohderyhmän. Liian harvoin muistetaan, että yhä useampi valitsee Netflixin ja maksulliset kanavapaketit välttääkseen juurikin ne perinteiset mainosklipit. Samaan aikaan he viettävät tuntitolkulla aikaa eri sosiaalisissa medioissa.

 

Miten saavutetaan oma yleisö?

Sisältömarkkinointi ei suinkaan ole uusi konsepti markkinoinnin sfääreissä. Mutta jos yritys onnistuu ottamaan some-kanavansa haltuun, on suurempi mahdollisuus luoda interaktiivinen suhde ja dialogi asiakkaaseen. Dialogi asiakkaan kanssa on nimittäin tänä päivänä markkinoinnin ydin. Suurin moka, mitä yritykset edelleen Rashidin mukaan harrastavat on suora myyminen sosiaalisessa mediassa. Tarvitsemme ainoastaan 13 sekuntia, jotta hoksaamme mistä on kyse, ja mitä mielenkiintoisempi – relevantti – sisältö on, sitä kauemmin käytämme siihen aikaa. Sisältömarkkinoinnissa onnistuakseen yrityksen tulee kääntää katse pois omasta tuotteesta ja brändistä, ja keskittyä vain ja ainoastaan asiakkaaseen.

 

Tarinankerronta on faktaa tehokkaampaa

Somen eri kanavissa etsimme jatkuvasti tietoa ja viihdykettä, ja joka toinen sekunti aivomme kysyvät: onko tämä tarpeeksi mielenkiintoista juuri minulle? Kilpailu huomiosta on kovempaa kuin koskaan sillä ystävät, uutiset ja viihde menevät kaiken edelle. Mitä merkityksellisempää sisältö on asiakkaan näkökulmasta, sitä vähemmän luovuutta se vaatii. Rashid peräänkuulutti myös sisällön yksinkertaisuutta: “Complexity is the enemy of execution” – monimutkaisuus on toteutuksen vihollinen.

 

Elisa Tapaila
Social Media Planner


Kuvittaja palveluksessasi

Miltä tuntuisi lukea IKEA-kalusteen kokoamisohje ilman kuvia? Olisiko tiedonjanon sammuttavaa lukea kasvikirjasta Idänverijuuri (Agrimonia pilosa) -nimisen kasvin kuvaus pelkin sanoin? Huvittaisiko tutustua Yhdysvaltain lainmuodostusprosessiin ilman infograafeja? Tuskinpa.

 

Kuvitusta on kaikkialla. Kuvilla voi selittää, havainnollistaa, luoda mielikuvia, koristaa ja jopa vääristää todellisuutta mielensä mukaan. Markkinoinnissa ja mainonnassa kuvan ja kuvituksen hyöty on yleensä katseen ja huomion vangitsemisessa sekä mielenkiinnon ylläpitämisessä. Brändimielikuvat rakentuvat niinkin yksinkertaisen asian ympärille kuin symbolit eli logot. Jos saat logosi piirtymään asiakkaan verkkokalvoille ja tekemään brändistäsi sen “the tuotteen”, olet päässyt jo pitkälle. Logon takana piilee kuitenkin paljon muutakin.

 

Persoonallisuudella erottuu. On helppoa napsia kuvapankista kuva myyntimateriaalien kylkeen tyhjyyteen tuijottavasta bisnesmiehestä pilvenpiirtäjässä, mutta kun nämä ilmeettömät zombit tulevat vastaan kaikkialla yrityksestä riippumatta, hukkuu viestisi massaan. Tämän takia kuvittaja tarvitsee avukseen tiimin, jossa on taitoa ja osaamista kiteyttää viestit juuri oikeanlaisiksi ja asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Kirkas viesti ja selkeä strategia auttavat ja tekevät kuvittajankin työstä helpompaa. Sisältö ja kuvitus kun kulkevat käsi kädessä.

 

Miellyttävää ja persoonallista kuvaa on mukava katsoa. Siksi mielenkiintoinen sisältö paketoituna uniikkiin, viimeisen päälle hiottuun ja viestiä tukevaan visuaalisuuteen on tärkeää. Jos materiaalisi on kuivempaa kuin verohallinnon vuosikertomus, miksi kukaan luottaisi kykyihisi ratkaista muiden ongelmia? Yhteistyössä mainostoimiston ammattilaisten kanssa saat kaivettua esiin todelliset vahvuutesi myyntiäsi tukemaan. Esimerkiksi selkeät ja oikeasti informatiiviset kuvat saattavat tehdä merkittävän pesäeron sinun ja kilpailijasi välille.

 

Kuvitus on aina persoonan sekä oman elämänkokemuksen ja -katsomuksen tulos. Siksi kuvitus on niin mielenkiintoista: se ei ole koskaan samanlaista.

 

Kuvittaessa otetaan aina huomioon kohderyhmä, toivottu tyyli (vakava/leikkisä, informoiva/abstrakti jne.) On eri asia kuvittaa metallibändin levynkansi kuin luoda yliopistolle lääketieteellisen laitteen ohjekuvitus. Kuvittajan tulee ymmärtää nämä asiat ja olla valmis tekemään erilaisia kuvituksia, juuri sellaisia, joita asiakas ja hänen viestinsä tarvitsee tullakseen ymmärretyksi.

 

Kuvittaja tekee konkreettiseksi ja havainnollistaa sen, mistä puhutaan. Parhaimmillaan kuvittaja siis helpottaa ihmisten elämää, herättää tunteita ja opettaa uusia asioita. Jos tekstisi kaipaa kuvitusta, datasi visualisointia tai villit idiksesi rohkeaa konkretisointia, niin ota yhteyttä! Tehdään yhdessä sisällöistäsi ainutlaatuisia.

 


Kontaktointi on taitolaji

Kiireisillä markkinointipäättäjillä ja toimitusjohtajilla on mielessään miljoona asiaa – miten ihmeessä saan heidät kiinnostumaan omastani edes hetkeksi? Kilpailu huomiosta on kovaa, sillä yhteydenottajia on paljon.

 

Ensinnäkin tykkään ihmisistä. Suhtaudun asioihin avoimesti, uteliaasti ja positiivisesti. Innostun ihmisistä ja heidän asioistaan helposti ja olen myös periksiantamaton. Uskon näiden ominaisuuksien välittyvän myös asiakkaille. Asiakkuuspäällikkönä toimenkuvaani kuuluu paitsi nykyisistä asiakkaista huolehtiminen myös uusien, potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi. Työ olisi huomattavasti hankalampaa, jos joutuisi jatkuvasti olemaan omalla epämukavuusalueellaan.

 

Ensimmäinen kontakti uuteen asiakkaaseen tapahtuu yleensä puhelimitse. Soitan markkinointipäättäjälle usein keskelle kiireistä työpäivää. Siinä pienessä hetkessä minun pitää pystyä herättämään itselleni täysin vieraassa ihmisessä tunne siitä, että hän voi luottaa minuun ja edustamaani yritykseen. Mutta mitä miettii markkinointipäättäjä puhelun alussa? Voi ei, taas joku soittelee ja keskeyttää. Onko myymässä jotain? Miksi pitäisi tavata, kalenterikin on ihan täynnä enkä ehdi. Voinko edes luottaa tuohon tyyppiin?

 

Hymyilen soittaessani, sillä se kuuluu puhelimessa. Esitän asiani selkeästi ja lyhyesti ja keskityn sen jälkeen kuuntelemaan asiakasta. Olen kiinnostunut, kuinka voisin häntä ja hänen yritystään auttaa. Onko heillä mahdollisesti jokin haaste, jonka voisimme yhdessä ratkaista. Vaikka luurin toisessa päässä ei alkuun oltaisikaan innostuneita soitostani, aito kiinnostukseni ja innostukseni saa yleensä asiakkaan ”pehmenemään”.

 

Jokaisen puhelun tavoitteena on tietenkin tapaamisen sopiminen ja lopulta yhteistyöhön pääseminen. Yhdestä soitosta voikin alkaa vuosia tai vuosikymmeniä kestävä puolin ja toisin palkitseva ja hedelmällinen yhteistyö. Osasta ihanista asiakkaista tulee jopa ihan oikeita ystäviä. Ihan parasta on, kun joskus joku asiakas kapsahtaa kaulaan ja halaa.

 

Vaikka työssäni on omat haasteensa, hommaa helpottaa se, että tuote on niin sanotusti kunnossa. Tiedän Mainion huippujengin pystyvän huimiin saavutuksiin asiakkaan liiketoiminnan edistämiseksi. Minun tehtäväkseni jää innostaa ja kannustaa asiakasta lähtemään tämän Mainion porukan matkaan.

 

Hymyillään kun soitellaan!

 

Kirjoittanut

SARI PÄLVIRANTA

ASIAKKUUSPÄÄLLIKKÖ


1 6 7 8 9 10