Blogit

Video on kieli, ei tekniikka

Älä viesti rallivideoksi

Ostakaa videoita, markalla tai kahdella jo paljon saa. Liikkuva kuva on helposti lähestyttävissä ja nyt myös yhä useamman tuotettavissa; vuosikymmenessä kameroiden hinnat ovat syöksyneet alas sellaista kyytiä, että silmät vettyvät. Tekijöiden kirjo paisuu ja hinnat laskevat. Voiko laadukkaita videotuotantoja pian ostaa helposti ja halvalla kuin makkaraa torilta?

Ei voi. Valitettavasti.

Ansioluettelossani väitän puhuvani ruotsia. Toden totta, jos tarvitset umpiruotsalaisella alueella jonkun asioimaan puolestasi nakkikioskilla, kysymään matkaohjeita tai toivottamaan päivänjatkot, olen tehtävän tasalla kuin partiopoika. Uskoisitko tämän pohjalta yritysviestintäsi käsiini toisella kotimaisella? En minäkään. Myös video on kieli, jonka sujuva hallitseminen vaatii opiskelua ja eritoten rutiinia. Ja natiivi huomaa alkeelliset virheet puolella silmälläkin.

 

Haetaan halpaa yleisneroa

Vieraile Belfastissa tai Glasgow’ssa niin tajuat, ettei englanninkielen taito vielä tarkoita, että saisit eri murteista mitään tolkkua. Myös liikkuvasta kuvasta löytyy loputon määrä murteita, kun syvennytään yläkäsitteestä. Esimerkiksi lyhytelokuva ja mainos eivät suinkaan ole sama asia, vaikka toistensa kerrontaa osin lainailevatkin. Ikoninen neuvosto-ohjaaja Andrei Tarkovski on sanonut, että olisi tahtonut ohjata lyhytelokuvia, muttei osannut.

Näyttävästä showreelistä on vaikea sanoa, onko tekijällä mitään ymmärrystä markkinoinnin strategiselta puolelta. Taidekoulun kasvattina itsellänikin meni hetki päästä sisään markkinointiviestinnän kielioppiin – etteivät estetiikka, tarinallisuus ja nokkeluus olekaan itseisarvoja, toisin kuin myynnin kasvattaminen. Toisaalta taas koen tarjonneeni tarinallisilla vahvuuksillani uusia lähestymistapoja sen saavuttamiseksi. Tästä pääsemmekin oleelliseen menestyksen avaimeen: yhteistyöhön.

Mainostoimiston suurempi tekijämäärä verrattuna ns. autotallitoimijaan ei näy ainoastaan volyymissa, vaan myös laadussa. Laatua on helpompi luvata, kun jokaiselle osa-alueelle strategisesta suunnittelusta käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, leikkaamiseen ja levittämiseen on nimetä ammattilainen. Harva meistä on yleisnero – vielä harvempi halpa sellainen. Eri lähestymistavat ja vahvuudet ruokkivat toisiaan ja samalla auttavat katsomaan omaa työtään tuorein, kriittisemmin silmin.

Ammattitaito näkyy myös virheiden ennaltaehkäisemisessä. Jälkiviisaus ei paljoa lämmitä, jos vasta leikatessa huomaa vauhtisokeuden ja mutkien oikomisen johtaneen puuttuviin kuviin, epäselvyyteen tai kiusallisiin mielleyhtymiin.

 

Oletko matkalla meemiksi?

Ei ole tavatonta, että muuten tyylikäs tuotanto ei heikon levityssuunnitelman vuoksi lopulta tule nähdyksi kuin yrityksen työntekijöiden ja tuurilla heidän perheidensä toimesta. Kuitenkin, kuten markkinoinnissa ylipäätänsä, heikko näkyvyys ei ole lähelläkään pahinta lopputulemaa. Mitä vahvempi brändi yrityksellä on, sen enemmän sillä on hävittävää. Loukkaaminen, uskottavuuden menettäminen tai naurunalaiseksi joutuminen eivät tee hyvää julkikuvalle. Videon korkea huomioarvo pätee – usein korostetusti – myös riman alittuessa.

Mieleeni palaa Ruisrock muutaman vuoden takaa. Kirjoitimme pari kovaa vuosikymmentä nähneen citikkamme ikkunaan (tai siis sen roolia toimittaneeseen kartonkiin): ”Myydään, 5 000 €. Ei renkaanpotkijoita”. Kauppa ei käynyt, mutta muutaman humalaisen selfien näin kyltin vieressä otettavan. Kyse oli toki itseironiasta, mutta jokainen tarkan markan mainostaja voi miettiä, pystyykö todella olemaan varma, ettei halvin vaihtoehto ole askel samaan suuntaan. Rallivideoksi viestimällä päädyt vielä meemiksi. Se on brändille parantumaton sairaus.

 


Onko tukka hyvin, näkyykö kello?

Tämä vanha vitsi yrittää kertoa meille, kuinka turhamaista on välittää ulkonäöstä. Todellisuudessa me kaikki välitämme siitä, miltä näytämme muiden silmissä. Myös sinulle, joka myyt jotain, ulkonäkösi on tärkeää uskottavuutesi kannalta. Tulevaisuutesi riippuukin siitä, miltä näytät; teetkö voittoa vai joudutko laittamaan pillit pussiin. Kova väite, mutta tosi.

 

Ala, jolla toimit on varmasti kovin kilpailtu. Googlaamalla löytyy sivu toisensa jälkeen yrityksiä, jotka tarjoavat samaa tuotetta tai palvelua. Helpottaako tulevaisuudessa? Ei todellakaan. Tässä kohtaa yrityksesi ulkonäkö ja viestikärki korostuvat entisestään kohderyhmästä riippumatta. Kuluttajien huomiosta kanssasi kilpailevat myös Amazon, Samsung, Nestlé ja muut kansainväliset jätit. Elleivät vielä tänään, niin viimeistään huomenna. Alla muutama vinkki, kuinka pärjätä tässä kilvassa.

 

Näytä hyvältä

Kohdatessamme uuden ihmisen, huomiomme kiinnittyy ensimmäiseksi ulkonäköön. Sama pätee liiketoiminnassa. Siksi yrityksesi visuaalinen ilme niin kokonaisuuden kuin yksittäisten toimenpiteiden osalta on tärkeää. Saattaa nimittäin olla, että tekemäsi Facebook-päivitys tai pieni ilmoitus paikallislehdessä on ainut kontakti, jonka potentiaalinen asiakkaasi näkee. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota perusasioihin: millainen logo sinulla on, millainen kuva, millaiset värit ja mitä otsikossa lukee. Jos haluat edetä seuraavalle tasolle, kiinnitä huomiota käyttämääsi tekstityyppiin. Tosin ennen tätä kaikkea kannattaa viilata pilkku kohdalleen ja kirjoittaa oikein.

Kaikki edellä mainittu vaikuttaa viestisi perillemenoon. Ilmoituksen tulee olla luettavissa ja sisäistettävissä yhdellä silmäyksellä. Asiakkaillasi ei ole aikaa ratkoa kryptistä tekstiä tai jäädä miettimään, mitä suttuinen kuva esittää.

 

Toista, toista ja toista

Näy laveasti eri paikoissa, sillä ihmiset seuraavat eri medioita. Ole myös johdonmukainen ja pidä ilmeesi yhtenäisenä. Sinut täytyy tunnistaa, muuten panostuksesi menee hukkaan. Vaikka itse olet jo kyllästynyt tiettyyn valokuvaan, niin todellisuudessa harva suomalainen on nähnyt sen – saati sitten maailman mittakaavassa. Ajattele vaikka Coca-Colaa; se näyttää aina samalta ja siksi tunnistamme sen. Se on tuttu ja tunnistettava valinta ostettavaksi.

 

Muutu, sillä maailma ympärilläsi muuttuu

Yksinkertaistin hieman edellisessä. Coca-Colan ilme nimittäin muuttuu koko ajan hitaasti, mutta varmasti. Se on brändin hienosäätöä, jossa perusteet pysyvät samoina nyanssien muovautuessa. Muodit muuttuvat, joten palvelusi ilmeen on myös muututtava, että pysyt mukana kilpailussa.

 

Helppoa, eikö vaan? Kuten kaikki asiat, kun ne hallitsee. Olet oman työsi asiantuntija ja ollaksesi vakuuttava muiden silmissä, myös ulkoisen ilmeesi tulee olla vakuuttava. Jos tarvitset tukea yritysilmeesi, markkinointisi tai viestintäsi kanssa, olet lämpimästi tervetullut Mainioon. Juodaan kupit kahvia ja rupatellaan kuinka voisimme auttaa.

Kirjoittanut

TIMO AHAVA

AD


Keltanokan kenttä-diagnoosi

Suomalainen korkeakouluopiskelija ei voi enää pitää varmana, että työllistyy valmistumisensa jälkeen alansa töihin. Kilpailu on kovaa ja työnhakijoita on paljon. Painetta työllistymiseen ei ainakaan vähennä tuhansien eurojen opintolainat, jotka moni opiskelija joutuu nostamaan ostaakseen jääkaappiin syötävää. Minunkin mielessäni nämä ajatukset nostavat päätään, mitä lähempänä valmistumiseni häämöttää.

Useat tilastot ja kannanotot viime vuosilta kertovat, että graafiselle alalle koulutetaan liikaa ihmisiä suhteutettuna avoimiin työpaikkoihin. Tiesin tämän hyvin, kun neljä vuotta sitten hain opiskelemaan graafista muotoilua. Luotan siihen, että jokainen, joka uskoo itseensä ja tekee tarpeeksi (eli paljon) töitä osaamisensa eteen, tulee menestymään.

Oikeastaan en ole sitä mieltä, että tällä alalla olisi liikaa työvoimaa, on vain liian vähän asiakkaita. Varsinkin palvelumuotoilulle olisi yritysmaailmassa enemmänkin tilausta. Yrittäjiä ja opiskelijoita, eli tulevaisuuden tekijöitä, tulisi herätellä graafisen suunnittelun hyödyistä ja mahdollisuuksista. Ja nimenomaan ammattitaitoisen suunnittelun. Tällä hetkellä tradenomit ja insinöörit istuvat opiskelemassa Photoshopin käyttöä ja sihteeri-Saijalle ostetaan InDesign-ohjelma, koska halvemmaksihan se tulee, kuin ulkoistaa lehden taitto ammattilaiselle. Voisin väittää, että parempia tuloksia saataisiin, kun jokainen tekisi sitä minkä parhaiten osaa, eikä yrittäisi olla keskiverto monessa asiassa.

Työharjoittelujaksoni Mainion AD-harjoittelijana lähenee loppuaan. Viisi antoisaa kuukautta ovat koulineet minua mainostoimiston hektiseen arkeen. Olen päässyt mukaan moniin projekteihin ja apu on ollut lähellä, kun sitä on tarvinnut. Näiden kuukausien jälkeen olen entistä valmiimpi ja innokkaampi hoitamaan viimeiset kouluprojektit ja opinnäytetyön alta pois, pudistelemaan toukokuussa Seinäjoen tomut saappaistani ja suuntaamaan työelämään!

Kirjoittanut

RAAKEL NIEMINEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA, KUVITTAJA


1 6 7 8

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?