Blogit

Elämä on… brändivalintoja

Kuuntelen kahvipannun äärelle kerääntynyttä väkeä toimistolla. Keskustelua käydään maastopyörän kustomoinnista, veneistä, uusien perunoiden kanssa syötävistä sillimuodoista, lenkkitossuista, nettikaupasta ja monesta muusta elämän suurista ja pienistä asioista. Yksi yhteinen piirre näitä maan ja taivaan väliltä puheenaiheita kuitenkin yhdistää – elämä on… tuotteiden ja palveluiden valintoja.

Mihin nämä valinnat sitten perustuvat? Analytiikka, älytekniikka, robotisointi, algoritmit ja monet muut ohjelmoidut tekijät kohdistavat tehokkaasti meille viestejä, mutta mikä saa meidät valitsemaan juuri Sen tuotteen tai palvelun. Tietysti puhutteleva, tunteisiin vetoava ja vakuuttava brändi.

 

Mikä brändi?

Brändi on tiedon, arvomaailman, kokemuksen ja tunteiden summa. Se on syy valita. Brändit ovat ihmisille tiennäyttäjiä, majakoita. Brändi- ja brändiuskollisuus merkitsevät vuorostaan yritykselle myyntiä ja lisämyyntiä, sillä brändiuskollisuus poikii uusintaostoja. Se on yrityksen johdolle työkalu.

Brändillä voi olla monta tavoitetta ja tehtävää, laajimmillaan se innoittaa ja kehottaa yrityksiä ja yksilöitä kantamaan vastuuta, esimerkiksi yhteiskunnallista- tai ympäristövastuuta. Brändin valinta on samalla henkilökohtainen kannanotto.

Brändit saattavat myös olla henkilökohtaisia herättäjiä ja innoittajia unohtamatta, että myös henkilö voi olla brändi.

Brändi on globaalisti yksi harvoja asioita, joita ihmiset taustoista, koulutuksesta, kulttuurista, uskonnosta ja muista eriyttävistä tekijöistä huolimatta voivat jakaa. Brändillä on maaginen voima, joka parhaimmillaan innostaa, kutsuu vuoropuheluun ja jonka tarina kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

 

Brändillä on merkitystä

Arvostetuimmat brändit ja niiden goodwill- sekä rahallinen arvo ovat huikeita. Maailman tilastot listaavat Amazonin yli 150 miljardin US-dollarin talousarvon maailman ykköseksi, meillä kotimaassa useat tilastolähteet kertovat, että Nokia pitää Suomen ykkössijaa noin 4,4 miljardin euron arvolla ja Kone hyvänä kakkosena ylittäen myös miljardirajan 1,5 miljardin euron arvolla. Brändillä on siis merkitystä.

Miten menestyvä brändi sitten rakennetaan? Siihen tarvitaan tietoa, arvoja, tunteita ja tietenkin ainutlaatuinen luova markkinointiviestinnän linja. Tästä me Mainiolaiset kerromme mielellämme lisää.