Blogit

Hyvää kahvia ja mainontaa

Helsingin Mainiossa käydään usein kahvipöytäkeskusteluja, jotka käsittelevät aiheita joilla ei ole mitään tekemistä markkinointiviestinnän kanssa. Täällä Kalevankadulla, Biozellin vanhan hiuslakkatehtaan entisissä tiloissa työskentelee 30 eri alojen yrittäjää. Tällaisen tilan siunaus on juuri erilaisten ihmisten kerääntyminen yhteiselle kahvitauolle. Eri näkökulmat ja lähestymistavat aiheeseen kuin aiheeseen avartavat ja saavat jopa muuttamaan omaa jästipäistä mielipidettä.

 

Viime viikolla heräsi keskustelu mainonnasta, kun olin roudaamassa omia kultaraamitettuja palkintotaulujani koristamaan seiniämme. Kaikilla oli oma ja vahva mielipide asiasta ja jokaisella omat suosikkimainokset. Pari klassista kysymystä nousi pintaan ja tässä ovat vastaukseni niihin:

 

Miten tehdään awardeja voittavia mainoksia?

Mainoskilpailut ovat aina tuomarilaji, jopa ne tuloksia mittaavat Adprofitit ja Effiet. Siksi voitot menevät aina jonkun mielestä väärille töille. Kukaan ei voi tilata 100 % varmoja mainospalkintotöitä. Uskon, että jos tekee tarpeeksi laadukasta ja luovaa työtä, tulee joskus myös palkituksi.

Kun kaikki projektissa mukana olevat puhaltavat yhteen hiileen, alkaa työ hehkua. Oman toimiston väellä ja tiimikavereilla tulee olla sama ambitiotaso. Parhaat mahdolliset yhteistyökumppanit tuovat lisäarvoa kampanjan toteutukseen. Paras kumppani ei välttämättä ole kallein, mutta hyvin harvoin se on se halvin vaihtoehto.

Omalla voitonnälällä ja lahjakkuudella ei pötkitä pitkälle ellei työn ostaja usko, että hyvän mainoksen tulee lompakon lisäksi myös avata kohderyhmän tunteiden portit.

 

Voiko mainonta olla sekä luovaa että tuloksellista?

Voi. Harva muistaa sellaisia mainoksia, jotka eivät herätä tunteita. On jopa outoa ajatella, että luovuus ja tuloksellisuus kulkisivat erillään juuri markkinointiviestinnässä. Arkkitehtuurissa, filmi- ja musiikkiteollisuudessa on itsestään selvää, että luova ratkaisu on myös markkinointiviestinnän ratkaisu. Upea rakennus ihastuttaa, hieno filmi koskettaa ja hyvän biisin muistaa loppuelämän.

Keskimäärin mainosbudjetit jakautuvat 90 % mediaan ja 10 % suunnitteluun sekä toteutukseen. Joskus hieman ihmetyttää kuinka tuosta 10 % pyritään napsimaan osia tehokkuuden ja säästön nimissä. Vain toimiston luova työ pystyy nostamaan mediaratkaisun sekä kampanjan lentoon ja antamaan niille menestyksen siivet. Jos luova työ ei kosketa, ei sen toistaminen tee siitä yhtään parempaa. Luovuus ja tuloksellisuus ovat erottamattomat.

 

 

Suunnittelujohtaja Peter Keränen työskentelee sekä Tamperelaisten että Helsinkiläisten asiakkaiden kanssa.


Kultaa ja kunniaa:
Category Winner / Vuoden Mainoskilpailu 2014
Shortlist / Kaiku 2013
Category Winner / Vuoden Mainoskilpailu 2012 & 2013
Silver / MediaFinlandia Black Horse 2011
Finalist / Vuoden Huiput 2010
Nomination / Vuoden Huiput 2009
Nomination / Vuoden Huiput 2008
Grand Prix / Kaiku 2008
Special Nomination / Kaiku 2008
Category Winner / Kaiku 2008
Silver / Golden Drum 2008
Finalist / Cresta Awards 2008
Shortlist / Cannes Lions 2008
Winner / Best Outdoor Ad JCDecaux Global Awards
Winner / Best Outdoor Ad M&M-magazine 12/2007
Silver / Eurobest 2007
Finalist / Scandinavian Advertising Awards 2006
Silver / Golden Drum 2006
Gold / Golden Hammer 2006
Finalist / New York Festivals 2006
Gold / Vuoden Huiput 2006
Grand Prix / Kaiku 2006
Category Winner / Kaiku 2006
Honorary Award / Vuoden Huiput 2005
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2005
Gold Award / CanPaign Award 2005
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2002
Best b-to-b Campaign / Kauppalehti 2002
Gold Award / Vuoden Huiput 2000
Honorary Mention / Vuoden Huiput 2000
Honorary Mention / Voitto Award 2000
Gold Award / Montreaux 2000
Best Commercial / Kuukauden Parhaat Sekunnit 01/2000
Best Commercial / Kuukauden Parhaat Sekunnit 02/2000
Bronze Award / FAB 2000
Bronze Award / Kinsale 2000
Bronze Award / New York Festivals 2000
Finalist / New York Festivals 2000
Finalist / New York Festivals 2000
Finalist / Cresta 2000
Finalist / Cresta 2000
Finalist / Midsummer Awards 2000
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1999
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1998
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1997
Honorary Mention / Vuoden Huiput 1997

Kirjoittanut

Peter Keränen

Suunnittelujohtaja, copywriter