Blogit

Hyvää kahvia ja mainontaa

Helsingin Mainiossa käydään usein kahvipöytäkeskusteluja, jotka käsittelevät aiheita joilla ei ole mitään tekemistä markkinointiviestinnän kanssa. Täällä Kalevankadulla, Biozellin vanhan hiuslakkatehtaan entisissä tiloissa työskentelee 30 eri alojen yrittäjää. Tällaisen tilan siunaus on juuri erilaisten ihmisten kerääntyminen yhteiselle kahvitauolle. Eri näkökulmat ja lähestymistavat aiheeseen kuin aiheeseen avartavat ja saavat jopa muuttamaan omaa jästipäistä mielipidettä.

 

Viime viikolla heräsi keskustelu mainonnasta, kun olin roudaamassa omia kultaraamitettuja palkintotaulujani koristamaan seiniämme. Kaikilla oli oma ja vahva mielipide asiasta ja jokaisella omat suosikkimainokset. Pari klassista kysymystä nousi pintaan ja tässä ovat vastaukseni niihin:

 

Miten tehdään awardeja voittavia mainoksia?

Mainoskilpailut ovat aina tuomarilaji, jopa ne tuloksia mittaavat Adprofitit ja Effiet. Siksi voitot menevät aina jonkun mielestä väärille töille. Kukaan ei voi tilata 100 % varmoja mainospalkintotöitä. Uskon, että jos tekee tarpeeksi laadukasta ja luovaa työtä, tulee joskus myös palkituksi.

Kun kaikki projektissa mukana olevat puhaltavat yhteen hiileen, alkaa työ hehkua. Oman toimiston väellä ja tiimikavereilla tulee olla sama ambitiotaso. Parhaat mahdolliset yhteistyökumppanit tuovat lisäarvoa kampanjan toteutukseen. Paras kumppani ei välttämättä ole kallein, mutta hyvin harvoin se on se halvin vaihtoehto.

Omalla voitonnälällä ja lahjakkuudella ei pötkitä pitkälle ellei työn ostaja usko, että hyvän mainoksen tulee lompakon lisäksi myös avata kohderyhmän tunteiden portit.

 

Voiko mainonta olla sekä luovaa että tuloksellista?

Voi. Harva muistaa sellaisia mainoksia, jotka eivät herätä tunteita. On jopa outoa ajatella, että luovuus ja tuloksellisuus kulkisivat erillään juuri markkinointiviestinnässä. Arkkitehtuurissa, filmi- ja musiikkiteollisuudessa on itsestään selvää, että luova ratkaisu on myös markkinointiviestinnän ratkaisu. Upea rakennus ihastuttaa, hieno filmi koskettaa ja hyvän biisin muistaa loppuelämän.

Keskimäärin mainosbudjetit jakautuvat 90 % mediaan ja 10 % suunnitteluun sekä toteutukseen. Joskus hieman ihmetyttää kuinka tuosta 10 % pyritään napsimaan osia tehokkuuden ja säästön nimissä. Vain toimiston luova työ pystyy nostamaan mediaratkaisun sekä kampanjan lentoon ja antamaan niille menestyksen siivet. Jos luova työ ei kosketa, ei sen toistaminen tee siitä yhtään parempaa. Luovuus ja tuloksellisuus ovat erottamattomat.