Blogit

Kill your darlings

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: aarre, muru, pupu, pikku peruna, höpönassu. Nyt se on aika tappaa. Tämä on sitä luomisen tuskaa.

 

Kuulostaako seuraava tilanne yhtään tutulta? Alat toteuttamaan prosessia loistavan alkuperäisideasi pohjalta, mutta prosessi ikään kuin kutsuu luokseen toisenlaisia ratkaisuja. Olet ajautunut kauemmaksi ja kauemmaksi alkuperäisestä ideastasi, joka alkaa natista liitoksistaan, mutta rakastat sitä ja roikut siinä kiinni. Tällaisissa tapauksissa ei auta muu kuin ”kill your darlings” eli oman rakkaan lapsen tappaminen.

 

”Kill your darlings” sanonta on alun perin yhdistetty luovaan kirjoittamiseen, jossa kirjailija (tai journalisti tai copywriter) käyttää omia rakastamiaan sanontoja, sanoja ja fraaseja tekstissään. Nämä saattavat kuitenkin aiheuttaa lukijoissa vain ja ainoastaan silmien pyörittelyä, jonka vuoksi näistä sanonnoista olisi syytä luopua. ”Kill your darlings” täsmää todella vahvasti kaikkeen muuhunkin luovaan tekemiseen: maalaamiseen, säveltämiseen, konseptisuunnitteluun tai graafiseen suunnitteluun, ei siis pelkästään kirjoittamiseen. Tavallaan tämä on vain hienompi tapa sanoa ”Älä tuhlaa aikaasi tekemällä muuta kuin mitä sinun pitäisi tehdä”, joka on tuttu lausahdus myös startup-yrityksien maailmasta.

 

Asiakkaan huolestuneen kommentin täytyy olla suunnittelijoille selvä merkki, että nyt on aika unohtaa tämä idea tämän projektin suhteen. Älä siis rakastu liikaa yksittäisiin ideoihin. Ne ovat vain osa suurempaa prosessia ja niitä on tarkoitus syntyä useita. Oman rakkaan idean hylkääminen osoittaa kypsyyttä ja loppukädessä se on kuitenkin asiakas, joka päättää mihin hän rahansa sijoittaa. Meidän työmme mainostoimistona on onnistua myymään oikeasti toimivat luovat ratkaisumme ja vieläpä hyvin perustein.

 

Paras tilanne kuitenkin olisi, jos jo suunnitteluvaiheessa huomattaisiin, mikäli työ on menossa kovalla vauhdilla väärään suuntaan. On tuhoon tuomittua ja hölmöä tuhlata aikaansa konseptin, tekstin, designin tai maalauksen parissa, joka on todella hyvä ideana, mutta joka ei vain yksinkertaisesti toimi. Idean tai tuotoksen tappaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi täysin menetetty, koska se saattaa joskus herätä uudelleen henkiin toista projektia varten.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA