Blogit

Messuilta morjesta!

Tämän syksyn aikana olen laittanut messuhousuni jalkaan ja astunut sisään messujen maailmaan. Messut eivät ole minulle mitenkään uusi juttu, sillä olen vieraillut näissä yritysten myyntiä ja markkinointia edistävissä tapahtumissa työurani aikana useampaan kertaan eri rooleissa. Joskus myyntimies Myttysenä, joskus Veikko verkostoitujana ja onpa joskus messuhousujeni alla olleet ostokalsaritkin.

 

Aloitin syksyisen messukierrokseni Tampereelta ja Alihankintamessuilta, päättäen sen FinnBuildiin ja pääkaupungin astetta kirkkaimpiin valoihin. Oli näköaistia syleilevää katsella toinen toistaan innovatiivisempia osastoratkaisuja. Positiiviset talousnäkymät näkyivät erityisesti FinnBuildissa, kun yritykset olivat selvästi uskaltaneet panostaa messuihin. Vaikka vierailemani tapahtumat olivat tyyliltään hieman toisistaan poikkeavat, niin sama messuosastojen megatrendi oli aistittavissa molemmissa: nyt rakennetaan osastoja ylöspäin!

Oli kyse pukeutumisesta, muotoilusta tai uutisankkurista, niin aina on joku joka nauttii juuri nyt erityistä suosiota eikä messut tee poikkeusta tästä ilmiövaihteluiden lainalaisuudesta. Tilan hyödyntämien ylöspäin on siis tällä hetkellä messuosastojen Matti Rönkä. Tämä ei varsinaisesti yllätä allekirjoittanutta. Omaan tietoisuuteeni ratkaisut, joissa oli rakennettu kaksikerroksinen osasto ja sen ylemmälle tasolle vaikkapa kahvila, saapuivat jo lähes kaksi vuotta takaperin.

 

Yhä useampi yritys teettää messuosastonsa ulkopuolisella toimijalla. Suunnittelijat kiertävät alan tapahtumia ja täydentävät omaa tietopankkiaan sekä hakevat inspiraatiota. Tukholmassa aina helmikuun alussa järjestettävät sisustus- ja valaisinalan messut Stockholm Furniture & Light Fair on merkittävä suunnannäyttäjä sille mitä pohjoismaisilla messuilla lähitulevaisuudessa nähdään.

Yläilmoihin kurkottaneet osastokaunokaiset tekivät tuloaan tässä tapahtumassa viime vuonna ja tänä vuonna olivat entistä suuremmassa roolissa. Mainitut Tukholman messut näyttääkin alan luonteensa takia esimerkkiä, sillä siellä vierailee paljon sisustussuunnittelijoita ja muita alan ihmisiä, jotka ovat lähes suoraan kosketuksissa messuosastojen suunnittelun kanssa, vaikka itse osastot eivät olisikaan heidän vierailunsa pääsyy.

On odotettua, että sama trendi jatkuu vielä ainakin ensi vuonna, mutta sitten todennäköisesti tulee jo jotain uutta. Onko se rohkeiden värien tai vaikkapa persoonallisten valaistusratkaisujen paluu? Sen vain aika näyttää. Tai oikeastaan sen näyttää Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Todetaan vielä tähän loppuun se lainalaisuus, että vaikka sinulla olisi kuinka suuri ja huomiota herättävä messuosasto, niin ota hyvä ihminen sitä kontaktia siihen ohikulkijaan! Ilman kohtaamista sinua ei huomaa lopulta kukaan ja seuraava sadantonnin kauppasi kävelee kirjaimellisesti ohitsesi.

 

Kirjoittanut

Tarmo Lyytikäinen

Viestintäsuunnittelija