Blogit

Nouse harmaasta massasta

Oletteko huomanneet kuinka jokainen jamppa näyttää nykyään samalta? Muoti kulkee niin, että koko ajan vallitsee jokin iso trendi ja jostain kumman syystä valtaosa ihmisistä menee siihen mukaan. Sama pätee usein myös alakohtaisiin yritysilmeisiin. Minkä takia? Erilaisuutta, rohkeutta erottautua ja oman tyylinsä löytämistä pitäisi kaikkien osata arvostaa enemmän.

 

Massasta erottautuminen

Yrityksenä tarkoituksesi on viehättää kohderyhmääsi ja sen myötä saada tuotteitasi myytyä. Kuka tahansa osaa kuitenkin olla erilainen. On vaikeampaa tehdä se ja onnistua viehättämään asiakkaitaan.

Charmin täyteisenä esimerkkinä toimii Oatlyn uusi ilme muutamien vuosien takaa. Ennen uudistusta he olivat muiden kauratuotteiden kanssa aivan samassa kastissa. Oatly pyrki vaikuttamaan isommalta yritykseltä kuin he silloin olivat, mikä oli virhe. Kaikki kauratuotteet olivat samaa p***** samanlaisissa paketeissa. Sitten Oatly uudisti pakkauksensa ja kuka erottuukaan kaurajuomahyllyllä ja viehättää kohderyhmäänsä omalaatuisella tyylillään.

Ota huomioon myös, että tämä vaatii rohkeutta ja tahdonvoimaa, eikä se tapahdu sormia napauttamalla. Älä pyri olemaan oman alasi Oatly vaan pyri olemaan oman alasi sinä. Ole erilainen, pysy relevanttina – se voi olla juuri sinun kilpailuetusi.

 

 

Mikä tekee sinun yrityksestäsi uniikin?

Millainen on teidän logonne? Loistavatko materiaalinne mainoksista pakkauksiin ja nettisivuihin kilpailijoidenne vierellä vai hukutteko harmaaseen massaan? Yrityksen ilmeessä, esiintymisessä, viestissä ja olemuksessa tulisi olla jokin särmä, jokin tunnistettava asia, joka erottaa teidät alanne kilpailijoista. Jokin asia, jolla kuluttaja teidät tunnistaa. Tunnistettavuuden ja ainutlaatuisuuden tuella voitte nousta omalla alallanne kuluttajan ensimmäiseksi mielleyhtymäksi.

  • Kaurajuomat: Oatly
    Teknologia: Apple
    Pikaruoka: McDonald’s

 

Yritysilme ja oma tyyli ovat kuitenkin asioita, jotka kehittyvät vuosien myötä. Itse en ainakaan näytä samalta kuin teini-ikäisenä eikä Coca-Colakaan näytä samalta kuin 1800-luvulla. Pysytään siis vahvoina ja kuljetaan omia polkuja. Kehitytään sitten ajan myötä toivon mukaan parempaan suuntaan.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA