3 Markkinointitrendiä (myös) vuodelle 2022

Mainio | 08.12.2021

Muistat varmasti vielä alkuvuoden listat – veikkauksia tämän vuoden trendeistä. Pian ne tulevat taas: vuoden 2022 markkinointitrendit. Aivan liian monta niistä tulee olemaan konditionaaleilla täytettyjä veikkauksia, jotka perustuvat vain ja ainoastaan sille, että ne tukevat veikkaajan tavoiteperiä. Hyvin ymmärrettävää, mutta aika mälsää.

Otin siitä pienen haasteen itselleni. Halusin kirjoittaa sinulle satavarman listan asioista, jotka tapahtuvat ensi vuonna. Nämä opit ovat ikuisia, voin vaihtaa otsikkoon uutta vuotta 12 kuukauden väliin, eikä tämä listaus happane.

Mitkä sitten ovat mielestäni ikuisia trendejä? Ne ovat tässä alla. Muista myös, että nämä eivät rajoitu pelkästään markkinointiin vaan ihan kaikkeen tekemiseen tämän pallon päällä.

Ihmisen laiskuus ei vähene

Me olemme mitä olemme, emmekä muuksi muutu. On ok olla minä, enkä haluaisi olla kukaan muu kuin minä. Kun katsot peiliin, näet itsesi. Ei sinne kannata kuvitella ketään muuta. Minussa on vikoja roppakaupalla, sinussa on niitä varmasti myös – ainakin jonkin verran. Eivätkä ne edes ole mitään vikoja, aika moni niistä on lähes ihmiskunnan alkuajoilta.

Ihminen optimoi energiankäyttöään, mikä on hieno tapa sanoa, että ollaan laiskoja. Syön sitä, mitä jääkaapista löytyy ja mielelläni teen siitä helpon ruuan, jonka reseptin muistan ulkoa. Kaksi minuuttia mikroaaltouunissa riittänee? Vien autoni korjaamolle, kun siinä on vika tai se ilmoittaa huoltotarpeesta. Teen asioita tottumuksesta, jos ne eivät erityisesti kiinnosta. Esimerkiksi puutyöt kiinnostavat, niitä olen valmis opettelemaan ja tutustumaan erilaisiin työmenetelmiin Jos myyt puutyökaluja, olen sinulle kultakaivos. Jos haluat myydä minulle haudutuspatoja erilaisille tunteja kestäville lammasruuille, se on hukkaan heitettyä aikaa.

Harvalla yrityksellä on varaa ottaa niin kapea targetti, jossa se haluaa puhutella vain niitä ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään suuria uhrauksia tuotteen tai palvelun käyttämisen eteen. Se voi olla toimiva niche-strategia, jolla löydetään uskollinen käyttäjäkunta, mutta kannattaa muistaa perusasiat. Pääosa ihmisistä on mukavuudenhaluisia ja haluaa tehdä mahdollisimman vähän.

Olemme valmiita ajoittain ponnistelemaan sellaisten asioiden eteen, joilla meille on väliä. Niitä on yleensä todella vähän. Kaikki muu – mitä vähemmän ja helpommin, sen parempi. Hyödy halusta helppouteen, yksinkertaisuuteen ja nopeuteen. Täyden hyödyn saaminen voi vaatia sinulta aikamoisia ponnisteluja. Argh!

Tee: helpota. Helpota niin paljon kuin ikinä pystyt, vaikka se olisi sinulle vaikeaa ja muuttaisi toimintatapaasi. Englanniksi KISS, eli keep it simple (and) stupid.

Vältä: liikaa itsevarmuutta: ”Tää meidän juttu on niin kiinnostava, että varmasti ottavat asioista selvää itse.” Eivät tasan ota tai jos ottavat, niin ottavat selvää teidän kilpailijoistanne.

Kokeile: Tilaa meiltä verkkosivut ja sano, ettet halua tehdä niiden eteen mitään viiden minuutin briiffin ja kolmen ok:n lisäksi.

Uusi kiinnostaa, mutta ei lyö läpi

Oli kyseessä media tai toimintatapa, älä laske uuden varaan. Varmista, että se perustuu jollekin vanhalle ja helpolle. Kun etsit ratkaisuja, varmista, että ne ovat pohjimmiltaan tuttuja. Jatkuvasti monimutkaistuvassa – tai ainakin monimutkaisemmalta tuntuvassa – maailmassa, jossa meillä ei ole aikaa edes sanoa ”hei” ja ”kiitos”, on hurja olettamus, että jotakuta kiinnostaisi sun juttusi opettelu. Jos se on helppo ja intuitiivinen, se voi toimia.

Vuosikymmenet tästä vaarasta on varoiteltu, tunnetuimpia äänitorvia lienee Rogers ja Moore. Innovaatiopuolella he ovat havainneet ongelman massaan pääsemisessä: kun muutama innostuu, niin omistajat innostuvat – tämähän voi toimia! Sitten tuleekin kuilu, jossa uusien käyttäjien kappalehinta alkaa nousemaan. Skaalautuvuus ja taskujen syvyys testataan. Sama pätee yhtä lailla markkinointiin ja viestintään, kun eteen tulee uusia tapoja – oli ne sitten tapoja viestiä tai asioita joista kertoa: uuden oppiminen on työlästä ja vanhassa vara varmempi.

Tee: Kun haluat tarjota uutta, etsi siitä vanhaa käyttäytymismallia. Huuda ”Uusi!”, mutta vakuuta, että se onkin ”Tuttu!”.

Vältä: Tarjoa uutta innovatiivista toimitatapaa, joka vaatii opettelua ja parhaimmillaan vielä on verkostotuote, eli sen hyöty saadaan irti, kun suuri joukko käyttää sitä.

Kokeile: Tilaa meiltä kaksi logoa yrityksellesi: kevyesti modernisoitu versio nykyisestä ja täysin uusi, freesi ja alalle poikkeuksellinen. Huomaa kuinka olet innoissasi uudesta, mutta otat modernisoidun käyttöön, koska sen käyttöönotto on helpompaa, senhän voisi vaikka selittää ”katse tulevaisuudessa, sydän juurilla”. Tutumpi muoto jostain kumman syystä myös tuntuu enemmän omalta.

Kilpailu hakukonesijoituksesta kiihtyy

Jos et vielä ole tehnyt sivuillesi laajaa ladattavien tiedostojen ja asiantuntijajuttujen arkistoa, alat olla jälkijunassa. SEO muuttuu yhä vaikeammaksi, kun useampi tajuaa digimyynnin olevan houkuttelua eikä työntöä. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että hakukoneoptimoinnilla saatava etu pienelle yritykselle on otettava nyt. Kohta tila on täynnä.

Kun tila alkaa täyttymään, sisältöjen on oltava entistä laadukkaampia. Niiden on oltava täsmäratkaisuja hakuja tekevälle. Ei riitä, että tuotat tajunnanvirtaa, vaan sinulta aletaan vaatia kykyä tuottaa uutta ja entistä spesifimpää tietoa. Asiantuntijuuden on oltava syvempää kuin kykyä heittää kolme laihaa perusvinkkiä, jotka ovat joko latteuksia tai eivät auta eteenpäin. Niin mikäs tämän jutun otsikko taas olikaan…

Kun sisältöihin panostetaan, niihin kuluu aikaa entistä enemmän henkilöiltä, joilla tavanomaiseti tätä aikaa ei ole. Tämä kaikki nostaa hakukoneoptimoinnin hintaa. Samalla optimoinnin – tai pikemminkin hakukonesijoituksen – arvo kasvaa, kun ostaminen, sellaisena kuin me siihen turuilla ja toreilla olemme tottuneet, muuttuu. Optimoinnin teknisen ja sisällöllisen puolen välinen kuilu kasvaa sellaiseksi, että sitä tehdään tulevaisuudessa todennäköisesti kahdessa eri osoitteessa: teknistä puolta nopeutta ja käytettävyyttä kehittävällä asiantuntijalla, sisällöllistä asiakaspalvelua ja sisällöntuotantoa ymmärtävällä taholla, mahdollisesti inhouse.

On myös hyvä muistaa, että hakukonesijoitus ei ole joka alalla kaikki kaikessa – ja niilläkin aloilla, joilla se on tärkeää, löytyy myös muita tapoja toimia asiakkaiden ja kaupan saamiseksi.

Tee: kunnon pohjatyöt, jotta tiedät miten hakukoneoptimointi teille kannattaa rakentaa

Vältä: ”Tervetuloa Möttösen konepajaan, konepaja Pirkanmaa. Olemme konepaja Tampere. Palvelemme metallityöstö konepaja, laserleikkaus konepaja, ja vähän lisää vielä hakukoneelle kirjoitettua sisältöä, jonka lukemisesta seuraa lähinnä päänsärkyä.” Eihän tätä yksikään ihminen jaksa lukea ja ainakin toistaiseksi teidän asiakkaidenne ostajat ovat ihmisiä.

Tutustu: hakukonesijoitukseen vaikuttavat monet tekijät. Sisällöistä puhutaan usein, mutta tiesitkö miten tekniikka taustalla toimii? Jos selaimesi on Chrome, löydät hiiren oikeaa nappia klikkaamalla valikon, jossa on kohta ”inspect”. Tämä avaa sivuille valikon, jonka yläpalkista löytyy kohta ”Lighthouse”. Teepä tällä raportti, niin saat hieman dataa sivuistasi. Jos haluat tietää, ovatko luvut hyviä, pistä viestiä.

Lue myös

Onko kysyttävää? Lähetä viesti!