Autoilun kevätsesongit

Timo Mäkeläinen | 27.02.2020

Mitä tapahtuu autonomistajien päissä, kun lumet alkavat sulamaan? Tehdään nopea katsaus vuoteen 2019. Keräsimme Googlen trenditietoa, joka havainnollistaa suomalaisten käyttäytymistä keväällä.

Alla olevassa kuvaajassa pystyakselilla näkyy suuhteellinen kiinnostus hakutermiin (0-100) ja vaaka-akselilta on kuvattuna vuosi tammikuusta joukukuulle. Kuvaajassa näkyvä ”kesärenkaiden” pieni esihyppy tapahtuu helmikuun viimeisellä viikolla. Itse renkaiden huippupiikit tapahtuvat maalikuun loppupuolella ja huhtikuussa, kunnes vappuna vastassa on maali.

Keväällä on aika huoltaa auto, katsottava että kaikki on kunnossa ja asennettava alle sesonkiin sopivat renkaat. Jotkut tekevät asioita itse, mutta kyllähän nuo kotiautotallien rengasraudat ovat vähentyneet. Suomalainen luottaa ammattilaiseen.

Hauissa näkee selvästi, että aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat alussa hauissa samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat. Brändihauissa on selkeä järjestys merkkien välillä. Se on eri syksyllä ja keväällä.

Samaan aikaan kun renkaita haetaan, tapahtuu myös vanteissa vastaava piikki, joka toki on muodoltaan erilainen, huomattavasti tasaisempi.

Kiinnostaako suomalaisia siis enemmän vanteet kuin renkaat? Ei pakosta näinkään. Moni tekee täsmähaun (”205/55/R16”), sillä renkaiden hakemisessa on suhteellisen olennaista tietää, minkä kokoiset kumit autoon sopivat- vain silloin verkko-ostaminen tai hintavertailu on mahdollista. Täten tämäkin tilasto on osittain valhe.

Mutta eihän renkaiden – saati vanteiden – kokoja ole pakko tietää! Lähirengasliikkeen tai asiantuntevan verkkokaupan kevätsuora kyllä antaa esimerkkihinnan, mutta samalla muistuttaa ammattilaisen palvelusta. Sen avulla auton voi omistaa ilman teknistä osaamista saati kiinnostusta vanneleveyksiin, kumikokoihin, ja -sekoitteisiin. Antaa ammattilaisen – eli tässä tapauksessa rengasasiantuntijan – auttaa. Tapahtui se sitten kasvokkain tai chatilla, tärkeintä on, että asiakas saa tarvitsemansa avun nopeasti ja upealla palveluasenteella.

Anna ammattilaisen auttaa – myös sinua

Me Mainiossa autamme ammattilaisia, mm. kertomaan palveluistaan, löytämään parhaiten budjettiin sopivat ratkaisut asiakkaiden ohjaamiseen kohti myymälää ja tehostamaan verkkolöydettävyyttä. Monet vuodet olemme kumien kanssa touhunneet, ja ymmärrämme niin vailla huolta ajavaa urbaania olentoa kuin ammatikseen ajavaa logistiikan ammattilaista.

Ole yhteydessä vaikkapa tuossa alakulmassa olevan WhatsApp-lisäosan avulla, niin voidaan kartoittaa yhteistyömme edellytyksiä ja juuri teidän tarpeisiin sopivia ratkaisuja.

Lue myös

Onko kysyttävää? Lähetä viesti!