Elämä on… brändivalintoja

Marina | 30.07.2018

Kuuntelen kahvipannun äärelle kerääntynyttä väkeä toimistolla. Keskustelua käydään maastopyörän kustomoinnista, veneistä, uusien perunoiden kanssa syötävistä sillimuodoista, lenkkitossuista, nettikaupasta ja monesta muusta elämän suurista ja pienistä asioista. Yksi yhteinen piirre näitä maan ja taivaan väliltä puheenaiheita kuitenkin yhdistää – elämä on… tuotteiden ja palveluiden valintoja.

Mihin nämä valinnat sitten perustuvat? Analytiikka, älytekniikka, robotisointi, algoritmit ja monet muut ohjelmoidut tekijät kohdistavat tehokkaasti meille viestejä, mutta mikä saa meidät valitsemaan juuri Sen tuotteen tai palvelun. Tietysti puhutteleva, tunteisiin vetoava ja vakuuttava brändi.

Mikä brändi?

Brändi on tiedon, arvomaailman, kokemuksen ja tunteiden summa. Se on syy valita. Brändit ovat ihmisille tiennäyttäjiä, majakoita. Brändi- ja brändiuskollisuus merkitsevät vuorostaan yritykselle myyntiä ja lisämyyntiä, sillä brändiuskollisuus poikii uusintaostoja. Se on yrityksen johdolle työkalu.

Brändillä voi olla monta tavoitetta ja tehtävää, laajimmillaan se innoittaa ja kehottaa yrityksiä ja yksilöitä kantamaan vastuuta, esimerkiksi yhteiskunnallista- tai ympäristövastuuta. Brändin valinta on samalla henkilökohtainen kannanotto.

Brändit saattavat myös olla henkilökohtaisia herättäjiä ja innoittajia unohtamatta, että myös henkilö voi olla brändi.

Brändi on globaalisti yksi harvoja asioita, joita ihmiset taustoista, koulutuksesta, kulttuurista, uskonnosta ja muista eriyttävistä tekijöistä huolimatta voivat jakaa. Brändillä on maaginen voima, joka parhaimmillaan innostaa, kutsuu vuoropuheluun ja jonka tarina kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

Brändillä on merkitystä

Arvostetuimmat brändit ja niiden goodwill- sekä rahallinen arvo ovat huikeita. Maailman tilastot listaavat Amazonin yli 150 miljardin US-dollarin talousarvon maailman ykköseksi, meillä kotimaassa useat tilastolähteet kertovat, että Nokia pitää Suomen ykkössijaa noin 4,4 miljardin euron arvolla ja Kone hyvänä kakkosena ylittäen myös miljardirajan 1,5 miljardin euron arvolla. Brändillä on siis merkitystä.

Miten menestyvä brändi sitten rakennetaan? Siihen tarvitaan tietoa, arvoja, tunteita ja tietenkin ainutlaatuinen luova markkinointiviestinnän linja. Tästä me Mainiolaiset kerromme mielellämme lisää.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!