Hyvää kahvia ja mainontaa

Mainio | 09.02.2018

Helsingin Mainiossa käydään usein kahvipöytäkeskusteluja, jotka käsittelevät aiheita joilla ei ole mitään tekemistä markkinointiviestinnän kanssa. Täällä Kalevankadulla, Biozellin vanhan hiuslakkatehtaan entisissä tiloissa työskentelee 30 eri alojen yrittäjää. Tällaisen tilan siunaus on juuri erilaisten ihmisten kerääntyminen yhteiselle kahvitauolle. Eri näkökulmat ja lähestymistavat aiheeseen kuin aiheeseen avartavat ja saavat jopa muuttamaan omaa jästipäistä mielipidettä.

 

Viime viikolla heräsi keskustelu mainonnasta, kun olin roudaamassa omia kultaraamitettuja palkintotaulujani koristamaan seiniämme. Kaikilla oli oma ja vahva mielipide asiasta ja jokaisella omat suosikkimainokset. Pari klassista kysymystä nousi pintaan ja tässä ovat vastaukseni niihin:

 

Miten tehdään awardeja voittavia mainoksia?

Mainoskilpailut ovat aina tuomarilaji, jopa ne tuloksia mittaavat Adprofitit ja Effiet. Siksi voitot menevät aina jonkun mielestä väärille töille. Kukaan ei voi tilata 100 % varmoja mainospalkintotöitä. Uskon, että jos tekee tarpeeksi laadukasta ja luovaa työtä, tulee joskus myös palkituksi.

Kun kaikki projektissa mukana olevat puhaltavat yhteen hiileen, alkaa työ hehkua. Oman toimiston väellä ja tiimikavereilla tulee olla sama ambitiotaso. Parhaat mahdolliset yhteistyökumppanit tuovat lisäarvoa kampanjan toteutukseen. Paras kumppani ei välttämättä ole kallein, mutta hyvin harvoin se on se halvin vaihtoehto.

Omalla voitonnälällä ja lahjakkuudella ei pötkitä pitkälle ellei työn ostaja usko, että hyvän mainoksen tulee lompakon lisäksi myös avata kohderyhmän tunteiden portit.

 

Voiko mainonta olla sekä luovaa että tuloksellista?

Voi. Harva muistaa sellaisia mainoksia, jotka eivät herätä tunteita. On jopa outoa ajatella, että luovuus ja tuloksellisuus kulkisivat erillään juuri markkinointiviestinnässä. Arkkitehtuurissa, filmi- ja musiikkiteollisuudessa on itsestään selvää, että luova ratkaisu on myös markkinointiviestinnän ratkaisu. Upea rakennus ihastuttaa, hieno filmi koskettaa ja hyvän biisin muistaa loppuelämän.

Keskimäärin mainosbudjetit jakautuvat 90 % mediaan ja 10 % suunnitteluun sekä toteutukseen. Joskus hieman ihmetyttää kuinka tuosta 10 % pyritään napsimaan osia tehokkuuden ja säästön nimissä. Vain toimiston luova työ pystyy nostamaan mediaratkaisun sekä kampanjan lentoon ja antamaan niille menestyksen siivet. Jos luova työ ei kosketa, ei sen toistaminen tee siitä yhtään parempaa. Luovuus ja tuloksellisuus ovat erottamattomat.

 

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!