Kannattaako luovuus?

Mainio | 25.08.2017

Joskus kauan sitten 2000-luvulla ruotsalainen huippusuunnittelija kertoi lehdistölle, että mainonta ei ole ollenkaan luovaa. Tämä Paradiset-toimiston Joakim Jonasson järkytti allekirjoittaneen pienen suomicopyn maailmankuvaa niin pysyvästi, että vieläkin kirjoitan aiheesta.

Jocken väite on totta, jos luovuus määritellään joksikin korkeataiteelliseksi itseilmaisuksi, jota kaikkien ei tarvitse ymmärtää. JockePocke on hakoteillä, jos mainonta tai modernimmin ilmaistuna markkinointiviestintää pidetään luovana ja jos luovuus määritellään kollektiivisesti tunnettujen asioiden yllättävillä ja ennen näkemättömillä yhdistelmillä. Kirjoitin ”voi olla”, koska 90 % maailman kaupallisista viesteistä ovat sitä myyntiargumenttien ja hintojen hoilaamisen harmaata massaa kun vain 10 % on tarpeeksi positiivisella tavalla poikkeavaa, että sitä voisi kutsua luovaksi.

 

Myykö luovuus?

Kannattaako sitten olla luova? Myykö luova mainonta paremmin? Aihetta on tutkittu vähän ja pinnallisesti, onhan miljoonien mainoseurojen investointi herkkä asia mille tahansa yritykselle. Luovien mainosviestien ympärillä on tutkittu huomioarvoa ja ostohalukkuutta. Gunn Report on seurannut kansainvälisissä kisoissa voittaneita kampanjoita ja kartoittanut asiakkaiden myyntilukuja. Lopputulos ei ole yllättävä: Luovuus lisää myyntiä, koska mainos huomataan ja se eroaa kilpailijoista.

”A euro invested in a highly creative ad campaign had, on average, nearly double the sales impact of a euro spent on a noncreative campaign.”

– Creativity magazine 2013, ”What is creativity?”

Mielenkiintoista on se, että tietyissä tuote- ja palvelukategorioissa luova viesti lisäsi ostohalukkuutta enemmän kuin toisissa. Ihovoide- ja saippuakategorioissa luovuus ei ollut niin tehokasta kuin esim. kahvi- ja virvoitusjuomakategorioissa. Molemmat ryhmät hyötyivät luovuudesta, mutta itsestään selvät tuotevaikutukset (ihon suojaaminen ja puhdistus) vaativat vähemmän luovuutta kuin mielikuvalliset tuote-edut (janon sammuttamisen lisäksi esim. Coke Happiness).

 

Cannesista Suomen arkeen

Mitä jos sitten tehdään esitteitä, tuotekatalogeja ja niin sanottua taktista mainontaa ”hinta-edellä”? Me täällä Mainiossa uskomme, että kaikilla toimenpiteillä pitää olla oma tehtävänsä. Olkoon se sitten myynnin tuki, muistuttaja tai hurmaava digitaalinen sisältö. Haluamme tehdä jokaisen työn niin hyvin kuin mahdollista – ja vielä paremmin. Käytämme luovaa ajattelua viestin kiteyttämiseen ja huomioimme kategorioiden sekä kohderyhmien erityisvaatimukset sekä tarvittavan luovuuden tason.

“Nothing is more efficient than creative advertising. Creative advertising is more memorable, longer lasting, works with less media spending, and builds a fan community…faster.”

– David Ogilvy

Uskomme vakaasti siihen, että pystymme tuomaan tuloksellista lisäarvoa luovuuden kautta mille tahansa tuotteelle tai palvelulle.

Sokerina pohjalla Gunn Reportin menestystarinat viime vuodelta myyntilukuineen: https://www.gunnreport.com/content/bullets-from-gunn/

Lue myös