Kasvattajaseura ei koskaan unohdu. Eikä unohda.

Mainio | 01.02.2018

Se oli ihan tavallinen tiistai, joskus reilu kuusi vuotta sitten. Kalenterissani oli tapaamisia, työlista oli kilometrin pituinen. Mainiossa oli ihan hyvä pöhinä päällä, asiakkaita riitti ja tekemisen meininkiä myös. Koska olen alusta alkaen suosinut harjoittelijoiden palkkaamista, niin tuollekin päivälle oli sovittuna muutama harjoittelija-rekry -tapaaminen. Väitän, että jonkinmoinen intuitio hyvän ja lahjakkaan tyypin tunnistamiseen on näiden lähes 30 mainostoimistovuoden aikana kehittynyt. Tapasin Kallen näissä merkeissä ensimmäisen kerran, kun hän saapasteli Mainioon rekryhaastatteluun. – Onpas pitkä, muistan ajatelleeni siinä kaiken kiireen keskellä.

 

Kalle oli juuri valmistumassa graafiseksi suunnittelijaksi ja haki opintoihinsa liittyvää työharjoittelupaikkaa. Kertoi asuvansa Nokialla ja seurustelevansa. Jutustelu oli mutkatonta ja leppoisaa. Huumorintajuakin löytyi. Työnäytteet vakuuttivat. – Kaveri on talentti, muistan ajatelleeni. Tuo tyyppi pitää saada meille, ajattelin.

 

Näin se meidän yhteinen polkumme alkoi. Reippaaseen kuuteen vuoteen sisältyy monenlaista. On yrityksemme nousua ja laskua, työvoittojen juhlimista, upeita isoja ja pieniä duuneja, kivoja asiakkuuksia. Kallen naimisiinmeno, ekan lapsen syntymä, toisen lapsen syntymä, omakotitalon osto. Mainion porukan yhteisiä tapahtumia ja matkoja (pakko mainita Tallinnan reissu vuodelta 2017), pikkujouluja, kursseja ja koulutuksia. Jääkiekkoon liittyvät naljailut. Kallen Ilves-Mukin piilottaminen tuuletushormiin (tiedän tiedän, olen lapsellinen). Kuinkahan monta maanantaipalaveria kuuteen vuoteen mahtuu?

 

Mainion positiivinen suhtautuminen ns. tulokkaisiin, nuoriin tyyppeihin, oma sisäinen kulttuurimme, joka perustuu toisten auttamiseen sekä järjestelmällinen sisäinen koulutus ja mainonnan suunnitteluun perehdytys on synnyttänyt muitakin lahjakkuuksia. Myös junior-copymme Toni Liimatainen siirtyi vastikään toisen mainostoimiston palvelukseen. Ensimmäinen työpaikka kun hyvin harvoin jää viimeiseksi. – Pelkään sitä päivää, kun se lähtee, muistan ajatelleeni. Se päivä on nyt.

 

Huikeinta on mielestäni ollut se, että olen saanut elää Kallen kasvussa mukana ja ehkä ohuelti ollut siihen myös vaikuttamassa. Vasta-valmistunut harjoittelija kasvoi meillä Mainiossa palkintoja voittavaksi superlahjakkuudeksi. Kaksi kertaa Vuoden Nuori Suunnittelija voiton (ja muutaman muunkin) täällä Mainiossa napannut graafinen suunnittelija on totta kai haluttu myös kilpailijoidemme keskuudessa. Niinpä joudun tyytymään ”kasvattajaseuran” rooliin ja toivottamaan Kallelle onnea ja menestystä tuleviin, uusiin haasteisiin. – Ikävä tulee, ajattelen.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!