Keltanokan kenttä-diagnoosi

Raakel Nieminen | 10.02.2017

Suomalainen korkeakouluopiskelija ei voi enää pitää varmana, että työllistyy valmistumisensa jälkeen alansa töihin. Kilpailu on kovaa ja työnhakijoita on paljon. Painetta työllistymiseen ei ainakaan vähennä tuhansien eurojen opintolainat, jotka moni opiskelija joutuu nostamaan ostaakseen jääkaappiin syötävää. Minunkin mielessäni nämä ajatukset nostavat päätään, mitä lähempänä valmistumiseni häämöttää.

Useat tilastot ja kannanotot viime vuosilta kertovat, että graafiselle alalle koulutetaan liikaa ihmisiä suhteutettuna avoimiin työpaikkoihin. Tiesin tämän hyvin, kun neljä vuotta sitten hain opiskelemaan graafista muotoilua. Luotan siihen, että jokainen, joka uskoo itseensä ja tekee tarpeeksi (eli paljon) töitä osaamisensa eteen, tulee menestymään.

Oikeastaan en ole sitä mieltä, että tällä alalla olisi liikaa työvoimaa, on vain liian vähän asiakkaita. Varsinkin palvelumuotoilulle olisi yritysmaailmassa enemmänkin tilausta. Yrittäjiä ja opiskelijoita, eli tulevaisuuden tekijöitä, tulisi herätellä graafisen suunnittelun hyödyistä ja mahdollisuuksista. Ja nimenomaan ammattitaitoisen suunnittelun. Tällä hetkellä tradenomit ja insinöörit istuvat opiskelemassa Photoshopin käyttöä ja sihteeri-Saijalle ostetaan InDesign-ohjelma, koska halvemmaksihan se tulee, kuin ulkoistaa lehden taitto ammattilaiselle. Voisin väittää, että parempia tuloksia saataisiin, kun jokainen tekisi sitä minkä parhaiten osaa, eikä yrittäisi olla keskiverto monessa asiassa.

Työharjoittelujaksoni Mainion AD-harjoittelijana lähenee loppuaan. Viisi antoisaa kuukautta ovat koulineet minua mainostoimiston hektiseen arkeen. Olen päässyt mukaan moniin projekteihin ja apu on ollut lähellä, kun sitä on tarvinnut. Näiden kuukausien jälkeen olen entistä valmiimpi ja innokkaampi hoitamaan viimeiset kouluprojektit ja opinnäytetyön alta pois, pudistelemaan toukokuussa Seinäjoen tomut saappaistani ja suuntaamaan työelämään!

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!