Kill your darlings

Samu | 02.11.2018

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: aarre, muru, pupu, pikku peruna, höpönassu. Nyt se on aika tappaa. Tämä on sitä luomisen tuskaa.

 

Kuulostaako seuraava tilanne yhtään tutulta? Alat toteuttamaan prosessia loistavan alkuperäisideasi pohjalta, mutta prosessi ikään kuin kutsuu luokseen toisenlaisia ratkaisuja. Olet ajautunut kauemmaksi ja kauemmaksi alkuperäisestä ideastasi, joka alkaa natista liitoksistaan, mutta rakastat sitä ja roikut siinä kiinni. Tällaisissa tapauksissa ei auta muu kuin ”kill your darlings” eli oman rakkaan lapsen tappaminen.

 

”Kill your darlings” sanonta on alun perin yhdistetty luovaan kirjoittamiseen, jossa kirjailija (tai journalisti tai copywriter) käyttää omia rakastamiaan sanontoja, sanoja ja fraaseja tekstissään. Nämä saattavat kuitenkin aiheuttaa lukijoissa vain ja ainoastaan silmien pyörittelyä, jonka vuoksi näistä sanonnoista olisi syytä luopua. ”Kill your darlings” täsmää todella vahvasti kaikkeen muuhunkin luovaan tekemiseen: maalaamiseen, säveltämiseen, konseptisuunnitteluun tai graafiseen suunnitteluun, ei siis pelkästään kirjoittamiseen. Tavallaan tämä on vain hienompi tapa sanoa ”Älä tuhlaa aikaasi tekemällä muuta kuin mitä sinun pitäisi tehdä”, joka on tuttu lausahdus myös startup-yrityksien maailmasta.

 

Asiakkaan huolestuneen kommentin täytyy olla suunnittelijoille selvä merkki, että nyt on aika unohtaa tämä idea tämän projektin suhteen. Älä siis rakastu liikaa yksittäisiin ideoihin. Ne ovat vain osa suurempaa prosessia ja niitä on tarkoitus syntyä useita. Oman rakkaan idean hylkääminen osoittaa kypsyyttä ja loppukädessä se on kuitenkin asiakas, joka päättää mihin hän rahansa sijoittaa. Meidän työmme mainostoimistona on onnistua myymään oikeasti toimivat luovat ratkaisumme ja vieläpä hyvin perustein.

 

Paras tilanne kuitenkin olisi, jos jo suunnitteluvaiheessa huomattaisiin, mikäli työ on menossa kovalla vauhdilla väärään suuntaan. On tuhoon tuomittua ja hölmöä tuhlata aikaansa konseptin, tekstin, designin tai maalauksen parissa, joka on todella hyvä ideana, mutta joka ei vain yksinkertaisesti toimi. Idean tai tuotoksen tappaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi täysin menetetty, koska se saattaa joskus herätä uudelleen henkiin toista projektia varten.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!