Kontaktointi on taitolaji

Mainio | 02.10.2017

Kiireisillä markkinointipäättäjillä ja toimitusjohtajilla on mielessään miljoona asiaa – miten ihmeessä saan heidät kiinnostumaan omastani edes hetkeksi? Kilpailu huomiosta on kovaa, sillä yhteydenottajia on paljon.

 

Ensinnäkin tykkään ihmisistä. Suhtaudun asioihin avoimesti, uteliaasti ja positiivisesti. Innostun ihmisistä ja heidän asioistaan helposti ja olen myös periksiantamaton. Uskon näiden ominaisuuksien välittyvän myös asiakkaille. Asiakkuuspäällikkönä toimenkuvaani kuuluu paitsi nykyisistä asiakkaista huolehtiminen myös uusien, potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi. Työ olisi huomattavasti hankalampaa, jos joutuisi jatkuvasti olemaan omalla epämukavuusalueellaan.

 

Ensimmäinen kontakti uuteen asiakkaaseen tapahtuu yleensä puhelimitse. Soitan markkinointipäättäjälle usein keskelle kiireistä työpäivää. Siinä pienessä hetkessä minun pitää pystyä herättämään itselleni täysin vieraassa ihmisessä tunne siitä, että hän voi luottaa minuun ja edustamaani yritykseen. Mutta mitä miettii markkinointipäättäjä puhelun alussa? Voi ei, taas joku soittelee ja keskeyttää. Onko myymässä jotain? Miksi pitäisi tavata, kalenterikin on ihan täynnä enkä ehdi. Voinko edes luottaa tuohon tyyppiin?

 

Hymyilen soittaessani, sillä se kuuluu puhelimessa. Esitän asiani selkeästi ja lyhyesti ja keskityn sen jälkeen kuuntelemaan asiakasta. Olen kiinnostunut, kuinka voisin häntä ja hänen yritystään auttaa. Onko heillä mahdollisesti jokin haaste, jonka voisimme yhdessä ratkaista. Vaikka luurin toisessa päässä ei alkuun oltaisikaan innostuneita soitostani, aito kiinnostukseni ja innostukseni saa yleensä asiakkaan ”pehmenemään”.

 

Jokaisen puhelun tavoitteena on tietenkin tapaamisen sopiminen ja lopulta yhteistyöhön pääseminen. Yhdestä soitosta voikin alkaa vuosia tai vuosikymmeniä kestävä puolin ja toisin palkitseva ja hedelmällinen yhteistyö. Osasta ihanista asiakkaista tulee jopa ihan oikeita ystäviä. Ihan parasta on, kun joskus joku asiakas kapsahtaa kaulaan ja halaa.

 

Vaikka työssäni on omat haasteensa, hommaa helpottaa se, että tuote on niin sanotusti kunnossa. Tiedän Mainion huippujengin pystyvän huimiin saavutuksiin asiakkaan liiketoiminnan edistämiseksi. Minun tehtäväkseni jää innostaa ja kannustaa asiakasta lähtemään tämän Mainion porukan matkaan.

 

Hymyillään kun soitellaan!

 

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!