Messuilta morjesta!

Tarmo | 22.10.2018

Tämän syksyn aikana olen laittanut messuhousuni jalkaan ja astunut sisään messujen maailmaan. Messut eivät ole minulle mitenkään uusi juttu, sillä olen vieraillut näissä yritysten myyntiä ja markkinointia edistävissä tapahtumissa työurani aikana useampaan kertaan eri rooleissa. Joskus myyntimies Myttysenä, joskus Veikko verkostoitujana ja onpa joskus messuhousujeni alla olleet ostokalsaritkin.

Aloitin syksyisen messukierrokseni Tampereelta ja Alihankintamessuilta, päättäen sen FinnBuildiin ja pääkaupungin astetta kirkkaimpiin valoihin. Oli näköaistia syleilevää katsella toinen toistaan innovatiivisempia osastoratkaisuja. Positiiviset talousnäkymät näkyivät erityisesti FinnBuildissa, kun yritykset olivat selvästi uskaltaneet panostaa messuihin. Vaikka vierailemani tapahtumat olivat tyyliltään hieman toisistaan poikkeavat, niin sama messuosastojen megatrendi oli aistittavissa molemmissa: nyt rakennetaan osastoja ylöspäin!

Oli kyse pukeutumisesta, muotoilusta tai uutisankkurista, niin aina on joku joka nauttii juuri nyt erityistä suosiota eikä messut tee poikkeusta tästä ilmiövaihteluiden lainalaisuudesta. Tilan hyödyntämien ylöspäin on siis tällä hetkellä messuosastojen Matti Rönkä. Tämä ei varsinaisesti yllätä allekirjoittanutta. Omaan tietoisuuteeni ratkaisut, joissa oli rakennettu kaksikerroksinen osasto ja sen ylemmälle tasolle vaikkapa kahvila, saapuivat jo lähes kaksi vuotta takaperin.

Yhä useampi yritys teettää messuosastonsa ulkopuolisella toimijalla. Suunnittelijat kiertävät alan tapahtumia ja täydentävät omaa tietopankkiaan sekä hakevat inspiraatiota. Tukholmassa aina helmikuun alussa järjestettävät sisustus- ja valaisinalan messut Stockholm Furniture & Light Fair on merkittävä suunnannäyttäjä sille mitä pohjoismaisilla messuilla lähitulevaisuudessa nähdään.

Yläilmoihin kurkottaneet osastokaunokaiset tekivät tuloaan tässä tapahtumassa viime vuonna ja tänä vuonna olivat entistä suuremmassa roolissa. Mainitut Tukholman messut näyttääkin alan luonteensa takia esimerkkiä, sillä siellä vierailee paljon sisustussuunnittelijoita ja muita alan ihmisiä, jotka ovat lähes suoraan kosketuksissa messuosastojen suunnittelun kanssa, vaikka itse osastot eivät olisikaan heidän vierailunsa pääsyy.

On odotettua, että sama trendi jatkuu vielä ainakin ensi vuonna, mutta sitten todennäköisesti tulee jo jotain uutta. Onko se rohkeiden värien tai vaikkapa persoonallisten valaistusratkaisujen paluu? Sen vain aika näyttää. Tai oikeastaan sen näyttää Stockholm Furniture & Light Fair.

Todetaan vielä tähän loppuun se lainalaisuus, että vaikka sinulla olisi kuinka suuri ja huomiota herättävä messuosasto, niin ota hyvä ihminen sitä kontaktia siihen ohikulkijaan! Ilman kohtaamista sinua ei huomaa lopulta kukaan ja seuraava sadantonnin kauppasi kävelee kirjaimellisesti ohitsesi.

 

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!