Nouse harmaasta massasta

Samu | 08.06.2018

Oletteko huomanneet kuinka jokainen jamppa näyttää nykyään samalta? Muoti kulkee niin, että koko ajan vallitsee jokin iso trendi ja jostain kumman syystä valtaosa ihmisistä menee siihen mukaan. Sama pätee usein myös alakohtaisiin yritysilmeisiin. Minkä takia? Erilaisuutta, rohkeutta erottautua ja oman tyylinsä löytämistä pitäisi kaikkien osata arvostaa enemmän.

Massasta erottautuminen

Yrityksenä tarkoituksesi on viehättää kohderyhmääsi ja sen myötä saada tuotteitasi myytyä. Kuka tahansa osaa kuitenkin olla erilainen. On vaikeampaa tehdä se ja onnistua viehättämään asiakkaitaan.

Charmin täyteisenä esimerkkinä toimii Oatlyn uusi ilme muutamien vuosien takaa. Ennen uudistusta he olivat muiden kauratuotteiden kanssa aivan samassa kastissa. Oatly pyrki vaikuttamaan isommalta yritykseltä kuin he silloin olivat, mikä oli virhe. Kaikki kauratuotteet olivat samaa p***** samanlaisissa paketeissa. Sitten Oatly uudisti pakkauksensa ja kuka erottuukaan kaurajuomahyllyllä ja viehättää kohderyhmäänsä omalaatuisella tyylillään.

Ota huomioon myös, että tämä vaatii rohkeutta ja tahdonvoimaa, eikä se tapahdu sormia napauttamalla. Älä pyri olemaan oman alasi Oatly vaan pyri olemaan oman alasi sinä. Ole erilainen, pysy relevanttina – se voi olla juuri sinun kilpailuetusi.

Mikä tekee sinun yrityksestäsi uniikin?

Millainen on teidän logonne? Loistavatko materiaalinne mainoksista pakkauksiin ja nettisivuihin kilpailijoidenne vierellä vai hukutteko harmaaseen massaan? Yrityksen ilmeessä, esiintymisessä, viestissä ja olemuksessa tulisi olla jokin särmä, jokin tunnistettava asia, joka erottaa teidät alanne kilpailijoista. Jokin asia, jolla kuluttaja teidät tunnistaa. Tunnistettavuuden ja ainutlaatuisuuden tuella voitte nousta omalla alallanne kuluttajan ensimmäiseksi mielleyhtymäksi.

  • Kaurajuomat: Oatly
  • Teknologia: Apple
  • Pikaruoka: McDonald’s

Yritysilme ja oma tyyli ovat kuitenkin asioita, jotka kehittyvät vuosien myötä. Itse en ainakaan näytä samalta kuin teini-ikäisenä eikä Coca-Colakaan näytä samalta kuin 1800-luvulla. Pysytään siis vahvoina ja kuljetaan omia polkuja. Kehitytään sitten ajan myötä toivon mukaan parempaan suuntaan.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!