Onko tukka hyvin, näkyykö kello?

Mainio | 10.03.2017

Tämä vanha vitsi yrittää kertoa meille, kuinka turhamaista on välittää ulkonäöstä. Todellisuudessa me kaikki välitämme siitä, miltä näytämme muiden silmissä. Myös sinulle, joka myyt jotain, ulkonäkösi on tärkeää uskottavuutesi kannalta. Tulevaisuutesi riippuukin siitä, miltä näytät; teetkö voittoa vai joudutko laittamaan pillit pussiin. Kova väite, mutta tosi.

 

Ala, jolla toimit on varmasti kovin kilpailtu. Googlaamalla löytyy sivu toisensa jälkeen yrityksiä, jotka tarjoavat samaa tuotetta tai palvelua. Helpottaako tulevaisuudessa? Ei todellakaan. Tässä kohtaa yrityksesi ulkonäkö ja viestikärki korostuvat entisestään kohderyhmästä riippumatta. Kuluttajien huomiosta kanssasi kilpailevat myös Amazon, Samsung, Nestlé ja muut kansainväliset jätit. Elleivät vielä tänään, niin viimeistään huomenna. Alla muutama vinkki, kuinka pärjätä tässä kilvassa.

 

Näytä hyvältä

Kohdatessamme uuden ihmisen, huomiomme kiinnittyy ensimmäiseksi ulkonäköön. Sama pätee liiketoiminnassa. Siksi yrityksesi visuaalinen ilme niin kokonaisuuden kuin yksittäisten toimenpiteiden osalta on tärkeää. Saattaa nimittäin olla, että tekemäsi Facebook-päivitys tai pieni ilmoitus paikallislehdessä on ainut kontakti, jonka potentiaalinen asiakkaasi näkee. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota perusasioihin: millainen logo sinulla on, millainen kuva, millaiset värit ja mitä otsikossa lukee. Jos haluat edetä seuraavalle tasolle, kiinnitä huomiota käyttämääsi tekstityyppiin. Tosin ennen tätä kaikkea kannattaa viilata pilkku kohdalleen ja kirjoittaa oikein.

Kaikki edellä mainittu vaikuttaa viestisi perillemenoon. Ilmoituksen tulee olla luettavissa ja sisäistettävissä yhdellä silmäyksellä. Asiakkaillasi ei ole aikaa ratkoa kryptistä tekstiä tai jäädä miettimään, mitä suttuinen kuva esittää.

 

Toista, toista ja toista

Näy laveasti eri paikoissa, sillä ihmiset seuraavat eri medioita. Ole myös johdonmukainen ja pidä ilmeesi yhtenäisenä. Sinut täytyy tunnistaa, muuten panostuksesi menee hukkaan. Vaikka itse olet jo kyllästynyt tiettyyn valokuvaan, niin todellisuudessa harva suomalainen on nähnyt sen – saati sitten maailman mittakaavassa. Ajattele vaikka Coca-Colaa; se näyttää aina samalta ja siksi tunnistamme sen. Se on tuttu ja tunnistettava valinta ostettavaksi.

 

Muutu, sillä maailma ympärilläsi muuttuu

Yksinkertaistin hieman edellisessä. Coca-Colan ilme nimittäin muuttuu koko ajan hitaasti, mutta varmasti. Se on brändin hienosäätöä, jossa perusteet pysyvät samoina nyanssien muovautuessa. Muodit muuttuvat, joten palvelusi ilmeen on myös muututtava, että pysyt mukana kilpailussa.

 

Helppoa, eikö vaan? Kuten kaikki asiat, kun ne hallitsee. Olet oman työsi asiantuntija ja ollaksesi vakuuttava muiden silmissä, myös ulkoisen ilmeesi tulee olla vakuuttava. Jos tarvitset tukea yritysilmeesi, markkinointisi tai viestintäsi kanssa, olet lämpimästi tervetullut Mainioon. Juodaan kupit kahvia ja rupatellaan kuinka voisimme auttaa.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!