Jotta tuotteenne tai palvelunne puhuttelisi, on sillä oltava selkeä kohderyhmä. Kohderyhmiä voi olla useita, mutta kaikki lähtee kuitenkin ryhmistä, eli asiakkaista.
Samalla on hyvä selvittää, mitä markkinassa on tapahtunut. Muutokset ostokäyttäytymisessä tai kanavapreferensseissä voivat selittää osaltaan, kuten myös uudet pelurit.
Markkinointia ilman tavoitteita ei voi johtaa. Tavoittet määritetään ja niille asetetaan mittarit. Mittareiden on oltava yksiselitteisiä, oikeaa asiaa mittaavia ja sellaisia, joiden tuloksiin voidaan markkinointiviestinnällä vaikuttaa.
Laitetaan strategia jiiriin. Jos viesti ei pelaa, syytä kannattaa katsoa yrityksenne asemointia ja tarjottavaa hyötyä. Kun nämä peruspalikat ovat kohdallaan, on aika laittaa viesti kuntoon.
Eteenpäin pääsee monella tavalla: viestin kohdalla voidaan edetä kevyesti tai perusteellisesti taustoittaen. Kiinnostava viesti perustuu kohderyhmän, heidän ongelmansa ja tarjottavan hyödyn ymmärtämiseen ja lopputuloksen esittämiseen oivaltavalla tavalla.
Kun viesti on testattu pienellä otoksella, on aika julkaista. Aluksi sisäisesti, sitten ulkoisesti.
Tässä yhteydessä muutoksia voi tapahtua monella tasolla: pienimmillään tehdään materiaaleihin päivityksiä ja uudet myyntimateriaalit, laajimmillaan lehdistötiedotteet, uusi nimi ja logo viestivät merkittävästä muutoksesta linjassa, josta kerrotaan myös kaikkissa kohderyhmääsi kiinnostavissa kanavissa.