Someudu tai kuole

Mainio | 28.11.2017

“Content is Queen” niin kuin Hanah Rashid, digitaalinen strategi The Amazing Society -toimistosta, tomerasti painotti MyNewsDeskin konferenssissa lokakuisessa Tukholmassa. Sisältö on kuin onkin some-markkinoinnin kuningatar – ja kingi. Somen mahdollisuuksia usein aliarvioidaan ja ajatellaan, että vanha kunnon tv-mainonta saavuttaa parhaiten sen oman kohderyhmän. Liian harvoin muistetaan, että yhä useampi valitsee Netflixin ja maksulliset kanavapaketit välttääkseen juurikin ne perinteiset mainosklipit. Samaan aikaan he viettävät tuntitolkulla aikaa eri sosiaalisissa medioissa.

 

Miten saavutetaan oma yleisö?

Sisältömarkkinointi ei suinkaan ole uusi konsepti markkinoinnin sfääreissä. Mutta jos yritys onnistuu ottamaan some-kanavansa haltuun, on suurempi mahdollisuus luoda interaktiivinen suhde ja dialogi asiakkaaseen. Dialogi asiakkaan kanssa on nimittäin tänä päivänä markkinoinnin ydin. Suurin moka, mitä yritykset edelleen Rashidin mukaan harrastavat on suora myyminen sosiaalisessa mediassa. Tarvitsemme ainoastaan 13 sekuntia, jotta hoksaamme mistä on kyse, ja mitä mielenkiintoisempi – relevantti – sisältö on, sitä kauemmin käytämme siihen aikaa. Sisältömarkkinoinnissa onnistuakseen yrityksen tulee kääntää katse pois omasta tuotteesta ja brändistä, ja keskittyä vain ja ainoastaan asiakkaaseen.

 

Tarinankerronta on faktaa tehokkaampaa

Somen eri kanavissa etsimme jatkuvasti tietoa ja viihdykettä, ja joka toinen sekunti aivomme kysyvät: onko tämä tarpeeksi mielenkiintoista juuri minulle? Kilpailu huomiosta on kovempaa kuin koskaan sillä ystävät, uutiset ja viihde menevät kaiken edelle. Mitä merkityksellisempää sisältö on asiakkaan näkökulmasta, sitä vähemmän luovuutta se vaatii. Rashid peräänkuulutti myös sisällön yksinkertaisuutta: “Complexity is the enemy of execution” – monimutkaisuus on toteutuksen vihollinen.

 

Elisa Tapaila
Social Media Planner

Lue myös