Työn ilo

Hannele | 11.10.2018

Satuin taannoin kuulemaan kahvilassa viereisen pöydän keskustelun, jossa kaksi nuorehkoa naista moitti työpaikkaansa ja lähinnä pomoaan. Ei se kuulemma ymmärrä, ei kuuntele, eikä osaa mitään, sanoivat he yhteen ääneen.

Keskustelu viereisessä pöydässä kääntyi sitten neitojen omien asioiden puimisiin, ja kävi selville, että toinen neidoista oli stressin johdosta ollut jo 2 kk sairauslomalla. Hän kyllä harrasti joogaa, kävi leffoissa, ulkoili ja oli menossa poikaystävänsä kanssa Lappiin rentoutumaan ja toinen harkitsi samaa eli saikun hakemista, koska töissä oli niin ahdistavaa. Työpaikalla oli kuulemma menossa YT-neuvottelut “ihan vaan työntekijöiden kiusaksi”, talous oli ajautunut huonolle tolalle, “koska se pomo on niin huono talouden kanssa”, lounassetelit oli jäädytetty “ja varmaan ne johtoryhmässä käyttää itse kaikki lounarit”.

Mieleeni pulpahti sanat “työn ilo” ja “vastuu.”

Neitojen vuoropuhelussa ei ikävä kyllä esiintynyt näitä sanoja. Työn iloa ei koettu, päinvastoin työn surua tai jopa työn vihaa. Vastuu kaikesta oli muualla, ei itsessä laisinkaan.

Toimintaympäristön rajut murrokset, ostoskäyttäytymisen muutos, pitkittynyt talouden lama – nämä kaikki vaikuttavat yrityksen kuin yrityksen toimintaan. Usein vieläpä johtajista riippumatta. Kun talous sakkaa, on pakko pienentää kuluja ja yritettävä sopeuttaa toimintaa uuden tilanteen mukaiseksi. Ikäviäkin leikkauksia joudutaan monesti tekemään – mutta pääsääntöisesti ne tähtäävät yrityksen tervehdyttämiseen ja työpaikkojen säilyttämiseen.

Väkisin ei tietenkään työn iloa synny, mutta eikö jotakin ilon aihetta silti löytyisi. Vastuun ottamista omasta työstään korostetaan nykyään joka paikassa ja se onkin merkittävä seikka työssä viihtymisen lisäämiseksi, ja työn laadun parantamiseksi – sanoisinpa jopa, että kyseessä on yrityksen kannattavan toiminnan kulmakivi. Kuulemani keskustelu lienee kuitenkin harvinainen poikkeus, sillä oman kokemukseni perusteella voin todeta, että sitoutunut henkilöstö kyllä joustaa ja tsemppaa, jos työpaikkaa kohtaa jokin haastava tilanne.

Mielestäni työn ilo on avainsana viihtymiseen ja työpanokseen ja oikeastaan kaikkeen, mitä työpaikalla tehdään. Työn iloa kokee itse kukin eri tavoilla ja erilaisista asioista, mutta mielestäni iloa ja motivaatiota saa ainakin työssään kehittymisestä ja onnistumisista, asiakkaan ja/tai pomon kehuista, hyvästä työpaikan ilmapiiristä, kivoista työkavereista, yhteisistä Tyky-päivistä jne. Työn ilo kuuluu kaikille – myös pomolle. Työn ilon saamiseen ja antamiseen voi ihan jokainen vaikuttaa. Hankalistakin asioista, tilanteista ja hetkistä päästään yli keskusteluilla, avoimuudella ja runsaalla tiedottamisella.

Kehu vaikka joka päivä yksi työkaverisi – se on hyvä alku lisätä työn iloa työpaikallesi. Toinen vinkki: harkitse, minkälaisista asioista puhut kovaan ääneen kahvilassa. Joku viereisessä pöydässä voi kuulla.

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!