Viestintä

Sisältömarkkinointi – näit teet sitä tehokkaasti!

Haluaisitko sinäkin tehdä sisältömarkkinointia tehokkaasti? Meidän oppaamme avulla opit kaikki ammattilaisten salat, joilla teet menestyksekästä inboundia!

Kunnolla tehdyssä inboundissa tärkeää ovat: todellisuutta vastaavat kohderyhmät – personat; asiakkaan toimintaa täysin pimennosta teidän lähettilääksi kuvaava ostopolku; ja jatkuva toiminta, jossa asiakas on koko ajan keskiössä.

Täsmälliset personat ohjaavat suunnittelua

Inbound on ensisijaisesti liiketoimintamuotoilua. Siinä yrityksen ajattelumalli niksautetaan useampi pykälä kohti asiakaslähtöisyyttä ja koko markkinointi ja toiminta mietitään asiakkaan lähtökohdista käsin. Inboundin ydin on persona-määrittely. Sisältösuunnittelua ja koko sisältömarkkinointia ohjaavat personat – asiakasprofiilien kuvaukset. Pahimmillaan ne ovat ylimalkaisia: ”yrittäjät”. Parhaimmillaan ne ovat täsmällisiä ”yrityksen tuotantoprosessista vastaava henkilö, joka on kiinnostunut edullisista ratkaisuista sivuvirroista eroon pääsemiseksi – eli Tuotanto-Tane”.

Sisältösuunnittelua ja koko sisältömarkkinointia ohjaavat personat – asiakasprofiilien kuvaukset

Kun Tane on saanut seurakseen Isopomo-Irjan, Vastuullisuus-Valtterin ja Logistiikka-Lisbethin, aletaan yrityksen sisällöntuotantoa ja markkinointia suuntaamaan näiden henkilöiden haasteiden ratkaisemiseksi. Jokainen kirjoitettava, kuvattava tai piirrettävä sisältö vastaa aina jonkun henkilön tarpeeseen.

Ostopolku mallintaa asiakkaan matkaa

Ostopolku lähtee aina liikkeelle ongelmasta – on asia, johon tarvitaan ratkaisuja. Joihinkin asioihin ihmiset tietävät jo valmiiksi ratkaisun (poralla saa reiän seinään, bussi on kätevä tapa liikkua kaupunkien välillä), joihinkin ratkaisua tarvitsee hakea (auton ovi ei aukea, miten saan digistä myyntiä). Näin poria myyvä IKH voi tarjota suoraan tuotetta ratkaisuksi tai ExpressBus tarjota tähän tarpeeseen edullista bussilippua. Mutta markkinointia myyvä Mainio joutuu aluksi vastaamaan kysymykseen. Kysymys esitetään usein hakukoneelle (tai sosiaalisissa kanavissa), ja näihin hakulausekkeisiin vastaavat sisällöt ovat sisältömarkkinoinnin ensimmäinen täky. Hakulausekkeiden löytäminen vaatiikin jo jonkin verran työtä.

Hakulausekkeisiin vastaavat sisällöt ovat sisältömarkkinoinnin ensimmäinen täky

Kun asiakas saadaan ohjattua sisältöjen pariin, ruvetaan häntä vakuuttamaan osaamisesta. Lopuksi hän päätyy kohtaan, jossa häneltä pyydetään – usein vastiketta vastaan – yhteystietoa. Tämä on sisältömarkkinoinnin toiseksi tärkein konversio (tärkein on kauppa), sillä nyt tuntematon henkilö saa nimen ja osoitteen – sekä todennäköisesti erittäin laadukkaan oppaan tai alennuskupongin.

Tämän jälkeen alkavat suoratoimenpiteet, retargetointi ja aktiivinen mainonta, joilla ohjataan asiakasta – hieman toiminnasta riippuen joko osana kohtuu kokoista liidiavaruutta tai mikrokohdentaen yhteen – kohti vääjäämätöntä yhteydenottoa ja kauppaa. Koko matkan aikana asiakas vakuuttuu entisestään meidän osaamisestamme, ja samalla seuraamme hänen ”lämpöänsä”.

Jatkuva toiminta kantaa hedelmää

Aktiivinen sisältömarkkinointi, jota jaksetaan tehdä vuodesta toiseen on avain sisältömarkkinointionneen. Vaikka nopeaa myyntiä ja suurta liidimäärää odotetaankin, kannattaa aluksi pitää silmä kovana alkupään osatavoitteissa: verkkosivuliikenteen kasvussa ja hakukonesijoituksissa – tämä toimintahan edistää yrityksen löydettävyyttä verkossa huomattavasti.

Pahin sisältömarkkinointimoka on uupua liian suuren taakan alle ja lopettaa. Siksi sisältömarkkinointi vaatii vastuunjakoa koko organisaatioon. Eikä ulkopuolisen avun käyttäminen sisältöjen suunnittelussa, kuvituksessa tai tuotannossa ole pahitteeksi. Myös sisältömarkkinointistrategian suunnittelussa kannattaa käyttää apua.

Haluaisitko sinä aloittaa sisältömarkkinoinnin?

Ota rohkeasti yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin autamme sinut alkuun – tai pitkälle!