Viestintä

Tiedottaminen on palvelu sidosryhmille

Kun teillä on kerrottavaa, tiedottaminen on yhä toimiva ratkaisu päästä läpi paikallis- ja valtakunnan mediaan. Hyvin suunniteltu tiedottaminen on paljon enemmän kuin tiedote. Kiinnostavan, relevantin, ajankohtaisen ja mediakohderyhmän uteliaisuuden herättävän tiedotteen lisäksi on mietittävä tiedotettavaa asiaa tukeva kuvamateriaali, jakelukanavat ja kohdistettavat journalistit.

Hyvä tapa toimia ei aina ole suuren tiedotepalvelun käyttäminen, vaan tiedote voi levitä yhtä lailla ostetulla mainospaikalla tai hyvin tarkkaan rajatuilla henkilökohtaisilla yhteydenotoilla. Tutkimusten mukaan pienet kohderyhmät toimivat parhaiten, sillä silloin viestin voi kustomoida tehokkaimmin, jopa yksilöllisesti – ja koko kohderyhmän pystyy soittamaan lävitse.

Tiedottamisen tavoitteena on useimmiten ansaittu mediatila, joka toimituksellisena sisältönä auttaa luomaan hyvää julkikuvaa. Joskus tiedotteen avulla lanseerataan uusia nimiä tai palveluita, jolloin kohdentaminen ja suunnittelun lähtökohdat ovat toiset. Ennen tiedottamista onkin hyvä miettiä, miltä menestys näyttää.

Tiedotettava asia voi toki olla myös sisäinen: yrityksen muutoksiin, nimityksiin tai yritysostoihin liittyvä asia. Tällöin voimme auttaa myös suunnittelemalla esityksen ja kirjoittamalla puheen.