Ylösnouseva profeetta: vältä nämä 5 mokaa!

Mainio | 13.04.2017

Jeesuksen arvioidusta ylösnousemuspäivästä on kulunut 1984 vuotta. Paljon on muuttunut sitten vuoden 33 – tuli Rooman imperiumin tuho, renessanssi, teollinen vallankumous, pari maailmansotaa, ensimmäinen kuukävely, Internet, Dingon paluu…

Mikäli Jeesus – tai joku muu uskonnollinen profeetta – päättää tehdä Dingon tavoin pitkään odotetun comebackin, on Hänen syytä perehtyä ensin alla olevaan Viiteen ehdotukseen, joka sisältää pahimmat kompastuskivet reinkarnaatiossa 2010-luvulla.

 

5. Älä suorita ihmeitä ilman työlupaa

Ennen kävely- tai näkökyvyn palauttamista tulisi hankkia asianmukaiset paperit, teki työtä sitten pro bono tai ei. Valevapahtajan titteli iltapäivälehdissä ei ole brändille hyvä risti kannettavaksi. Myös saarnatessa tulisi ottaa huomioon katuesiintymisen lainmukaisuus (kaupungin kanssa ennakkoon sovitulla paikalla).

 

4. Älä saarnaa alueellisesti tekijänoikeussuojattua sanaa

Laillisesti asukoon teissä Kristuksen sana! Monet suosituimmista Raamatun käännöksistä on alueellisesti tekijänoikeussuojattu: esimerkiksi luetuimman englanninkielisen käännöksen, Kuningas Jamesin version tekijänoikeudet ovat Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa Queen’s Printer -valtionviraston, ei suinkaan Kristuksen itsensä hallussa.

 

3. Älä muuta vettä viiniksi vasten Euroopan unionin alkoholilainsäädäntöä

Suomessa alkoholin ilmaisanniskelu julkisella paikalla on kiellettyä. Yli 4,7-prosenttisten alkoholijuomien myyntiin on puolestaan yksinoikeus valtionyhtiö Alkolla.

EU:n tilaviinien vähittäismyynnin poikkeussäädös C-198/2014 mahdollistaa kuitenkin tilaviinin myynnin suoraan valmistuspaikalta. Muuttaminen laskettaneen valmistamiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että vapahtaja voi tarjoilla nimellistä korvausta vastaan seuraajilleen marjoista, hedelmistä tai muista kasvinosista – ei kuitenkaan rypäleistä – valmistettua enintään 13 tilavuusprosentin vahvuista käsityöläisviiniä aina viiteensataantuhanteen litraan vuodessa.

 

2. Älä uudelleensynny ilman oleskelulupaa

Lähi-idän kaoottinen tilanne ja sitä seurannut pakolaiskriisi eivät tee israelilaistaustaisen, toogatyylisiä pukeutumisratkaisuja suosivan parrakkaan mieshenkilön elämästä helppoa Euroopassa. Ilman oleskelulupaa tai vähintäänkin henkilöllisyystodistusta karkotuksen riski on suuri. Yhdysvalloissa tilanne ei juuri paremmalta näytä.

Vapahtajan olisikin fiksua harkita uudelleensyntypaikakseen esimerkiksi Etelä-Aasiaa, jossa uskonnollisuus on läntistä maailmaa trendikkäämpää, kuulijakuntaa riittää ja jossa suhtautuminen byrokratiaan on lähempänä vuotta 33 kuin läntisessä maailmassa – mahdollistaen kohtien 5, 4 ja 3 nakkaamisen romukoppaan.

 

1. Saarnaa somessa

Kallioilta huutelun päivät ovat ohi – Instagram, Snapchat ja Facebook ovat reinkarnaation make it or break it! Ensimmäinen haaste informaatiomassasta nousemiseen on hakukoneoptimointi; googlaamalla ”Jeesus” saa sellaisen massan tavaraa, että etusivulle pomppaamisessa riittää savottaa vähän kovemmallekin digigurulle.

Lisäksi: Raamattu on nykyihmiselle sikapitkä potenssiin kymmenen. Mielenkiinto on herätettävä HETI. Suositeltavaa olisikin sorvata otsikot muotoon, joka on mahdollisimman provosoiva ja sisältää lupauksen helposti silmäiltävästä listasta. Siionit ja sakramentit olisi hyvä vaihtaa selkokielelle, kuten emojeiksi.

 

Jälkisanat: teksti on satiiri. Sen ei ole tarkoitus loukata kirkkoa, uskovia tai Dingoa.

 

Lue myös

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Nämä kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Mainio | 10.02.2021

Toiminnan keskiöön ei kuulu myynti eikä sinne kuulu markkinointi, ei tuotekehitys eikä hallintoneuvosto. Siellä ei ole tilaa kassavirralle, balanced score cardille eikä yhtiökokoukselle. Ainoa aurinko on asiakas. Yrityksen hyöty sidosryhmilleen syntyy asiakkaan palvelemisesta.

Mainio | 28.01.2021

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri…

Mainio | 11.01.2021

Oman brändin luominen on ollut meille tärkeä vaihe, ja siinä Mainio on ollut apuna

Mainio | 16.09.2020

Uskon, että koska molemmat yritykset, Mainio ja me, olemme yrittäjävetoisia pk-yrityksiä, niin yhteisen kielen löytäminen on ollut helppoa.

Mainio | 14.08.2020

Suomeksi ja englanniksi tehty asiakaslehti auttaa LAGOa sidosryhmä- ja asiakasviestinnässä.

Mainio | 24.04.2020

Etätyön jatkuessa hamaan tulevaisuuteen on Mainiossa otettu käyttöön etätyöasu.

Mainio | 01.04.2020

21 vuotta Tampereelta käsin kotimaista markkinointialaa eteenpäin vienyt Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio on päättänyt reagoida Korona-virukseen.

Mainio | 13.03.2020

Aluksi etsitään yleistermeillä ja brändihaut tulevat vasta toisena. Täten kaikki toimijat ovat samalla viivalla, ja vain hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ratkaisevat.

Mainio | 27.02.2020
Onko kysyttävää? Lähetä viesti!