Tehokas hakukonemainonta ei aina vaadi ihmeitä

SEM, hakukone, hakusana - mainontaa se vain on. Oikein tehtynä todella toimivaa, ja tiedonhakuun liittyvää.

Tuli juuri vuosipäivä eteen. Kymmenen vuotta sitten teimme ensimmäiset mainoksemme silloiseen Google AdWordsiin, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Google Ads. Tähän kokemukseen nojaten kerromme nyt reseptin toimivalle hakukonemainonnalle.

Selkeä ja asiakaslähtöinen konsepti

Huono mainos voi hieman haitata, mutta hyväkään ei pelasta huonolta toimintakonseptilta. Jos yrityksen peruskonsepti perustuu asiakkaiden tarpeeseen ja yritys pystyy erottumaan massasta, on toimivalle hakukonemainonnalle olemassa peruselementit.

Meillä on tässä kohtaa oma lokeromme. Me myymme pääosin kuukausihinnoiteltua markkinointiviestinnän suunnittelua. Meidän konseptimme eroaa merkittävästi toimialallemme tavanomaisesta projektimyyntiajattelusta ja välineemme ovat ainakin päämarkkina-alueellamme edukseen erottuvia. Vaikka peruspalvelumme "markkinointiviestinnän suunnittelu" onkin alallemme tavanomainen palvelu, toimintatapamme poikkeaa.

Verkkoon sopiva tuote tai palvelu

Lähes kaikkea voi myydä verkossa ja aika lailla kaikki tuotteet ja palvelut ovat verkon yli ostettavissa. Se ei silti tarkoita, että kaikkea kannattaa myydä tai markkinoida hakusanamainonnan avulla. Saati, että kaikkea pystyy näitä kanavia pitkin tuloksellisesti tekemään. Jos tuotteesi on verkkokaupasta ostettavissa ja se on helposti selitettävissä, mahdollisuudet menestykselle ovat olemassa. Samoin, jos myyt hakukoneessa arviokäyntiä, hierontaa tai muuta maksullista tai ilmaista palvelua, hakukonemainonta voi toimia.

Me tarjoamme tässä jutussa sinulle hakukonemainontaa. Sitä voisi periaatteessa myydä hakukoneessa. Se on kuitenkin melko kinkkinen markkina. Ensiksi Google pyrkii tarjoamaan tee-se-itse -mainontaa. Samalla moni muu kaltaisemme toimija tarjoaa erilaisia paketteja hakukonemainontaan. Näiden pakettien vertailu hakukoneessa ei ole helppoa ja todellisuudessa et koskaan tiedä mikä sopii sinulle ennen kuin löydät sen oikean. Me voisimme aloittaa hakukonemainonnan mainostamisen, mutta toistaiseksi olemme myyneen mieluummin kokonaispalvelua, johon hakukonemainonta sisältyy.

Looginen polku

Asiakkaan on tiedettävä ennen konvertoitumistaan, mitä tapahtuu seuraavaksi ja mihin hän sitoutuu. Tämä on varsinkin verkon yli myytävissä tuotteissa helppoa, mutta liidilomakkeilla eteen voi tulla ongelmia. Joskus voi olla helpompi maksaa kerralla, kun jäädä odottamaan myyjän tulevaa yhteydenottoa. Jokainen polulla vastaan tuleva odottelu tai epävarmuutta luova tekijä heikentää polun toimivuutta.

Luotettavuus

Nettihuijausten yleistyessä ja feikkikauppojen ilmestyessä nopeasti kartalle on omien tietojensa kanssa oltava varovainen. Perusfiksun verkkokaupan saa pystyyn nopeasti ja jos yritys ei ole valpas, voidaan sen brändi nopeasti ”lokalisoida”. Näin on käynyt mm. Christian Louboutinille, jonka tossuja kirjoitushetkellä voi ostaa parilla satasella suomenkielisiltä sivuilta.

Täten ei riitä, että näytät hyvältä ja uskottavalta, mutta olet myös pystynyt tekemään tekoja maineesi eteen. Julkiset arvostelut, suosittelut, ja vakiintunut nettipreesens auttavat epäluulojen hälventämisessä. Sekä selkeät suomeksi laaditut ehdot ja käytänteet. Me olemme olleen verkossa pitkään - voit olla melko varma, että Mainio -niminen mainostoimisto on olemassa. Tekstin tyylistä huomannee (toivottavasti!) että tätä ei ole rustannut botti tai käännöskone. Vaikka olisi periaatteessa mahdollista kopioida nämä sivut ja julkaista uudelleen toiseen osoitteeseen, käyttämämme alusta tekee tällaisesta työstä vaikeaa - melko alhaisilla atk-taidoilla tunnistaisit, että kyseessä on feikki. Lisäksi, emme tule pyytämään sinulta mitään tietoja saati maksua, mikä laukaisisi epäilyksen meitä kohtaan. Meidän ainoa CTA on "Soita, ja tilaa".

Osuvuus

Hakukoneen rooli ostopäätöksessä on joko taustoittava, lisätietoa hakeva tai ostopaikkaa etsivä. Parhaiten pärjäät, jos pystyt iskemään jokaiseen näistä kohdista. Auta kartoittavia asiakkaita, tarjoa lisätietoa ja apua ostopäätökseen - ja anna mahdollisuus ostaa. Jos mietit tätä juttua, tämä auttaa hakukonemainontaa tekeviä tahoja, mutta samalla se auttaa vakuuttumaan meidän SEM (search engine marketing) -osaamisestamme. Lopulta tarjoan vielä mahdollisuuden ostaa kyseinen palvelu ja annan siihen kylkeen täkynä kivan lisän.

Koukku

Hakukonemainonnasta et saa mitään irti ilman koukkua. Kauppaa pitää pyytää. On oltava tuote, lomake, yhteydenotto - jokin, minkä täyttäminen tai tekeminen merkitsee onnistumista.

Tilaa siis tehokasta hakukonemainontaa meiltä. Saa kymmenvuotisen kokemuksen käyttöösi kevyeen kuukausihintaan. Samaan pakettiin voidaan leipoa vaikka mitä kivaa verkkosivuista uutiskirjeeseen, mutta meillä täkynä on seuraava: kampanjoiden suunnittelu ylläpidon hinnalla. Joka kuukausi sama maksu, ei mitään korkeampia aloitushintoja. Vuoden sitoutumisaika, eli et jää jumiin loppuelämäksi. Soita, niin kerrotaan miten homma toimii.

Muita juttuja

Mainion logo

Tarina

Mainio on vuonna 1999 alkunsa saanut mainostoimisto Tampereelta. Tarjoamme asiakkaillemme kasvua ja kannattavuutta. Projektiluontoisten töiden, kuten visuaalisten identiteettien, kampanjasuunnittelun ja pakkaussuunnittelun lisäksi tarjoamme kuukausihinnoiteltuja palvelupaketteja.

Kaikkien kohtuuhintaisten palvelupakettiemme sydämessä on kaupallisuus. Niihin sisältyvät palvelut on suunniteltu pienten ja keskisuurten yritysten myynnin lisäämiseen ja vauhdittamiseen.  

Yhteystietomme

Mainio
Satamakatu 3
33200 Tampere
010 548 8500
info@mainiota.fi

Tietosuojaseloste

Verkkolaskut

Y-tunnus 1934019-5
Verkkolaskuosoite 003719340195
Operaattoritunnus 003721291126
Välittäjä Maventa

KOHDERYHMÄMME

Pääset tutustumaan toimintaamme kohderyhmiemme kautta

Palvelupakettimme

Kuukausihinnoitellut pakettimme ovat edullisin tapa lähteä alkuun ja vähiten yllätyksiä sisältävä tapa ulkoistaa markkinointitoimintoja.

  • Vain digipalvelut - yllättävän laaja ja edullinen digipalvelupaketti, johon sisältyy mm. uudet verkkosivut.
  • Kokonaisasiakkuus - strategiasta toteutukseen.

Brändimme

ValueMyBrand
Brändin arvomäärityksen palvelu kohdennettuna erityisesti yrityskauppaa suunnitteleville omistajille ja sijoittajille. ValueMyBrandin avulla brändille lasketaan arvo, eikä sitä hinnoitella goodwillina kaupantekijäisiksi.

Miksi Mainiolla on omia brändejä? Lue »

Mitä seuraavaksi?Mainion omien brändien määrää on tavoitteena kasvattaa. Tavoitteenamme on saada testivaiheeseen 1-2 brändiä vuodessa.

Bäthman
Maailman mukavin kylppäriremontti. Bäthman -ketjuun kuuluu yksityisiä kylpyhuoneremontoijia, joille loimme kattobrändin. Bäthmanin alla tarjoamme heille toimintakonseptin ja markkinoinnin.