Kartoita lähtökohta. Missä menet nyt ja mitä tulee tapahtua, jotta tavoitteesi tulee toteutumaan. Yleensä suurin haaste on irtautua sellaista korvausta vastaan, jonka kokee itse reiluksi. Välillä haaste voi olla löytää ylipäänsä ketään kiinnostunutta.
Lähtökohdan kartoittamiseen kuuluu mm. seuraavat toimenpiteet. Yrityksen arvon määrittely perinteisin menetelmin,
yrityksen brändiarvon määrittely (jotta saat korvauksen myös tunnettuudesta ja maineesta), kulurakenteen tutkiminen ja asiakasarvon muodostuminen yrityksessä.
Kannattaa tutustua erilaisiin arvonmäärittelymalleihin, sillä mahdollinen ostaja tekee samoin.
Tässä muutamia:
Tuottoarvolaskuri (FInnvera)
Substanssiarvo (Yrittäjät)
Käyttökate (suomi.fi)
Lisäksi käytössä on mm. markkinahintainen arvonmäärittely (mihin hintaan vastaavia yrityksiä on myyty) sekä ns. Käypä arvo, joka on substanssiarvon ja tuottoarvon keskiarvo.