Sinä toivot että asiakkaasi ennakoisi, miksi et sitten itse? Ennakointi lähtee liikkeelle suunnittelusta, valmistautumisesta tulevaan. Jos alat tekemään ennen suunnittelua, saatat paahtaa täysillä ojaan, jos aloitat suunnittelun, kun pitäisi jo tehdä, olet myöhässä. Suunnittelu on tehtävä ajoissa, mutta suunnitelman tai suunnittelmaa tekevän tahon on oltava mukautumiskykyinen. Silti, vain repullinen tempauksia ei ole suunnitelma, suunnitelmassa on oltava punainen lanka.
Markkinointi on usein kustannustehokkaampaa ja tuloksellisempaa, kun se on suunniteltu hyvin. Hyvin suunniteltu tarkoittaa, että markkinointi on suunniteltu loppukäyttäjän ongelma edellä ja se pystyy tarjoamaan tilanteeseen ratkaisun. Tämä erityisesti erotuksena siihen, että markkinointia suunnitellaan tilaajan omat toiveet edellä ja siinä pyritään esittelemään tuotteen ominaisuuksia. Markkinoinnin on oltava toki myös erilaistavaa ja kiinnostavaa - sen on ansaittava huomio, mutta tämä on jo toinen tarina.
Haastavina aikoina varsinkin brändimarkkinointi ja sen monisyiset vaikutusmekanismit jäävät helpoksi toissijaiseksi suoramyynnille ja muille välitöntä hyvää tuoville ratkaisuille. Jatkuva pieni tulovirta ilman investointitarvetta on helpompi ratkaisu kuin potentiaali suurempaan ansaintaan, joka vaatii investointia.
Moni saattaa tuudittautua ajatukseen, että nyt on 2 viikoksi, tai 2 kuukaudeksi, jopa 2 vuodeksi keikkaa. Se riittää siihen, että voi tyytyväisenä tehdä töitä ja elää hetkessä - ja ehkä jopa hankkia pari pakettiautoa.
Uskotaan että puskaradio tuo lisää keikkaa, kun on tuonut aina tähänkin mennessä. Tarjouksia tulee niin paljon ettei edes ehdi laskemaan.
Mutta kuinka moni niistä tarjouksista kotiutuu? Jos tarjousten tekeminen ei ole sydämen asia, ne saattavat jäädä täkyiksi, joiden onnistumiseen ei edes itse uskota, mutta jos ne läpi menevät, niin voidaan sieltä päätyömaalta pari ukkoa irroittaa tarjouskeikka tekemään.
Sitten koittaa totuuden hetki. Kahden aikayksikön mittainen työmaa päättyy ja siitä saadut tuotot ovat jo kumipyöräisessä kiinni. Nyt tarvitsisi saada kauppaa, mutta kyllähän sen kaksitahtisellakin käyvä tajuaa, että tässä vaiheessa ollaan housut nilkoissa. Karhu kyselee alveja.
Nyt on huono hetki miettiä, mikä erottaa saman alan toimijoista ja millainen teidän myyntiputki pitäisi olla - muuta kuin mahdollisimman lyhyt, sillä vaikka näkkäri kasvattaa luonnetta ja on hyväksi purukalustolle, ei sitä aikaansa pidempää mutusta.
Mutta jos puskaradio on toiminut tähän asti, sen saattaa vielä pelastaa. Silti, ensimmäinen yskäisy hyvin toimineessa koneessa on signaali, että jotain pitäisi tehdä. Tulevaa pitäisi suunnitella ja uusia keikkoja pohjustaa. Miettiä, miten erottua kilpailusta. Miten päästään tilanteeseen, jossa tarjoukseen voi pistää summan, jolla yritystoimintaa pystyy pyörittämään eikä pelkästään kata omia kulujaan?
Mut hei, siinähän me autamme.
Entäpä jos lähestyisit sinulle mieluisia yrityksiä ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita jo ennen kuin ne aloittavat palveluidesi kilpailutuksen? Voisiko sinun osaamisesi olla se puuttuva palanen, jolla saataisiin nytkäytettyä heidän projektinsa käyntiin? Ei kannata jännittää turhia, asia on helposti selvitetty. Yhteydenotto. Kerro mitä voitte tarjota ja miten asiakas ja loppukäyttäjä hyötyvät. Ihan perusjuttuja.
Toki lähestymisen jälkeen viestin vastaanottajalle saattaa herätä kysymyksiä. Mikä firma, mikä kaveri, mitä ihmettä. Näihin olisi hyvä saada mahdollisimman helposti viestisi varmentava vastaus. Google Business -profiili, relevantti someprofiili, fiksut sivut ja selkeät sisällöt. Kun nämä ovat kunnossa ja yrityksesi todella löytää, saattaa keikka tipahtaa teille. Eniten harmittaa ne hetket, kun vahvan lämmittelytyön jälkeen asiakas eksyy nettiin ja vielä kilpailijan sivuille, kun ei ihan muistanut kuka soitti ja vielä viehättyy heidän materiaaleistaan. Tästä syystä on tärkeää, että asiakas on varma kenen kanssa on jutellut ja firmasi löytyy hyvin.
Kun tähän otetaan vielä pidemmän kaavan tanssitus: asiakashankinnan suunnittelu askel askeleelta, tunnettuuden rakentaminen ja nykyisistä asiakkaista huolehtiminen, saadaan kokonaisuudelle raamit. Vaikeinta on luoda raamit, mutta kun ne on olemassa, sisältö syntyy luontevasti. Isot linjat jalkautuvat usein suoraviivaisesti arjen tekemiseen ja tekevät toiminnasta ennakoitavaa. Hyvin suunniteltu asiakashankintamalli on myös mitattava. Jos se toimii, on helppo laskea, kuinka paljon lisäinvestoinnit tuovat tuottoa. Jos toiminta on summittaista, ei lisäinvestoinnin tuotto-odottamaa saa edes teelehdistä.
Soita meille. Luodaan teille markkinointiin toimiva järjestelmä.