Mainostoimisto Mainio on vuonna 1999 perustettu yrittäjävetoinen ja vahvan tamperelainen toimija. Palvelemme erityisesti rakennusalaa, teollisuutta ja logistiikan toimijoita. Olemme luotettava kumppani. Etsimme nyt uutta pääyhteistyökumppania serveriympäristömme uusimista koskeviin hankkeisiin.
Haluamme tarjota työntekijöillemme vain parasta, joten etsimme serveriratkaisua, johon yhteys kotitoimipisteeltä ja toimistolta on sujuvaa. Työtiedostomme ovat suuria ja niiden on sijaittava yhdessä paikassa, joten palvelun nopeus ja latenssi ovat meille äärimmäisen tärkeitä. Haluamme, että ratkaisu lisää työtehoa ja selkeyttä toiminnassamme. Arvostamme innovatiivisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä.
Jotta voimme arvioida kilpailutukseen osallistuvia tarjoajia yhdenvertaisesti, pyydämme toimittamaan meille seuraavat dokumentit:
Kilpailutuksen voittaja pääsee neuvottelemaan Mainion kanssa serveriratkaisusta. Voittaja voi tarjota halutessaan serveriratkaisulle myös ylläpitopakettia. Mainio sitoutuu pyytämään tarjouskilpailun voittajalta tarjouksen tämän tarjouskilpailun päättymistä seuraavan vuoden aikana myös muissa serveriratkaisuja tai konekantaan liittyviä ratkaisuja koskevissa kilpailutuksissa.
Kilpailutukseen osallistujat pisteytetään ehdotuksen innovatiivisuuden, toteutuskelpoisuuden, käytännönläheisyyden, toimivuuden, laajuuden, tarpeeseenvastaavuuden ja hinnan perusteella.
Kilpailutuksen koetyönä luot ehdotuksen konekantamme uusimisesta. Konekannan tulisi olla viimeisintä mallia, täysin optiovarustein ja suomenkielisillä käyttöliittymillä. Mukana toimitetaan esiasennettu Adobe CC. Koetyöhön sisältyy uuden laitteiston hankinta materiaalikuluineen sekä tiedote mahdollisen mediabudjetin kanssa. Koetyöstä ei makseta korvausta.
Mainio pidättää oikeuden olla hankkimatta tarjouspyynnössä määriteltyä tuotetta/palvelua ja olla sitoutumatta mahdollisiin lisähankintoihin.
Jos tällainen pyyntö pompsahtaisi postiisi, silmät saattaisivat pullahtaa päästä, vai mitä? Kuka tuollaiseen nyt vastaisi? No, tota... tervetuloa mainosalalle. Spekula, spekulatiivinen työ, koetyö, kilpailutyö, kilpailutustyö, taidonnäyte, ilmaispihvi, miksi näitä nyt kutsua. Olemme alallamme tottuneet vastaaviin pyyntöihin, vaikka tämä oma toiveemme pyyhkii niillä lattiaa. Se samaan aikaan naurattaa ja vetää hiljaiseksi.
Mainostoimistojen myötämielisyys ja optimistisuus usein sahaa meidän omaa oksaamme. Lopultahan jokaisen spekulatiivisen työn maksavat meidän asiakkaamme tai omistajamme. Ehkä summa leivotaan kilpailuhintaan, jolloin kilpailun usein häviää liian korkean hinnan takia. Koetöissä puhutaan tapauksesta riippuen ehkä noin 30-60 työtunnista, ja työn tekee useimmiten 4-5 mainostoimistoa. Tällä työmäärällä, jonka arvoksi sadan euron tuntihinnalla laskettuna saadaan 12 000-30 000 €, yksi kilpailuun osallistuva saavuttaa oikeuden tehdä jonkin toisen työn, jonka hinnasta on todennäköisesti pumpattu marginaali minimiin. Parhaassa tapauksessa tämä toinen työ perustuu spekulatyöhön, jolloin demo ei mene susille.Tällöin toki asiakas käytännössä tilaa neljästä viiteen työtä ja on valmis maksamaan yhdestä. Aika limaista.
Prosessissa on täten ainakin 75-80 % hukkaa. Ihan puhdasta hävikkiä, josta ei hyödy kukaan. Hävikkiä, jonka toteuttaja ei saa mitään korvausta työstä ja täten joutuu maksattamaan tekijän palkkion joko omistajilla, asiakkailla tai ei-oona, jos tiimissä oli esimerkiksi freelancereita. Tämä on erityisen ikävää, sillä todellisuudessa ilmaistöistä ainakin 75 % ratkaisisi asiakkaan ongelman, mahdollisesti jokainen. Kyse on toki yrittämiseen sisältyvästä riskistä. Samalla se on epäterve rakenne, joka alallemme on pesiytynyt. Saatko demokupin kahvia kahviosta? Pihasi vihersuunnittelusta viisi vaihtoehtoa ilmaiseksi eri suunnittelijoilta? Etkä taida saada sähkösuunnitteluakaan näytteenä. En täten ymmärrä, miten on mahdollista, että markkinointiviestinnän suunnittelussa vaaditaan valmis näkemys ja demotyö.
Spekulatiivisen työn tekeminen voi olla hyvä idea uusasiakashankinnassa ja nykyisten asiakkaiden kehittämisessä. Jos työ kuitenkin päätyy nykyasiakkaiden maksettavaksi, eikö olisi hedelmällisempää käyttää aika siten, että se hyödyttäisi nykyasiakkaita? Tarjota uusia ehdotuksia tai erilaisia avauksia spontaanisti ilman erillistä tilausta. Jos ne päätyvät tilaukseen (ja todennäköisyydet ovat useimmiten parempia kuin kilpailutuksissa), työ maksaa itsensä. Jos ei? Silloin on kuitenkin päästy osoittamaan, että osaamista ja ajattelukykyä löytyy, ja asiakas on meille tärkeä.
Uusasiakashankinnassa spekulatiivisen paikka voi olla silloin, kun on löydetty niin kiinnostava kohde, että sen kanssa haluttaisiin tehdä työtä. Omasta mielestäni spekulatyön voi tehdä vaikka heti, kunhan kohde on oma asiakas.